s="internalLink" title="De nieuwe VW Golf is er!" href="/nieuws/18626-de-nieuwe-vw-golf-is-er-">Volkswagens Golf is aan z'n zevende generatie toe. Een spannend moment voor de constructeur die ondanks concurrentie van zo'n 30-tal verschillende modellen nog steeds het populaire Europese C-segment aanvoert. Van dit nieuwe model hangt dan ook heel wat af, en er is alvast weinig aan het toeval overgelaten. Met een vanafprijs van € 18.999 (1.2 TSI) is de Golf goedkoper dan voorheen. Al mag je dat met een korreltje zout nemen, want op een niet-metaalgrijze lakkleur na -dat niemand ooit ter wereld neemt- mag je voor elke andere tint minstens € 500 ophoesten. Rood, zwart, blauw, zelfs voor wit. De Volkswagen heeft wel meer technologie aan boord, want een radargestuurde snelheidsregelaar met noodstopfunctie is standaard in ons land en kost elders € 550. Onderhuids is er echter meer aan de hand, want de versies tot en met 122pk krijgen nu wel een simpeler ophanging die achteraan niet eens geheel onafhankelijk is. De 2.0 TDI met 150pk en 320Nm die we hier aan de tand voelen heeft echter niet alleen een geavanceerde multilinkophanging of een vanafprijs van € 25.200 maar ook nog eens de optionele gestuurde demping. Die biedt een uitstekend compromis tussen comfort en rijgedrag, maar is niet representatief.
Een nieuwe structuur en koetswerk zet ruim 100kg minder op de weegschaal en dat is het begin van een goed-nieuws-show. Mede daardoor duurt een sprint naar 100km/u niet meer dan 8,6 tellen (sneller dan de eerste Golf GTI), bedraagt de top 216km/u en -vooral- tikt het opgegeven verbruiksgemiddelde af op 4,1l/100km of amper 106gr/CO2/km. Je kan er gerust van profiteren want de besturing is binnen z'n segment en tijdsgeest best prettig.
Het interieur heeft een wat te horizontaal opgesteld stuurwiel en een (optionele) GPS met aanraakscherm die niet erg goed met instructies omspringt, maar voor het overige niets dan lof. De Golf is ruimer voor- en achteraan, heeft uitstekende zetels een heldere ergonomie en is gevuld met goed ogende en prettig aanvoelende materialen. Hij is 2,8cm lager dan voorheen maar daarvan merk je niets. De toename van 5,9cm in de wielbasis, is dan weer wel te zien aan de knieruimte voor de inzittenden achteraan. De Golf overklast z'n voorganger ook op dit vlak en mede daardoor vinden we het spijtig dat van al die vooruitgang aan de buitenzijde zo weinig te merken is. Volkswagen kiest immers voor een wel erg voorzichtige stijlevolutie, die je hier zelf kan beoordelen.