Eindelijk is het zo ver. Na jaren van concepts heeft Peugeot eindelijk z'n eerste hybride klaar. Een dieselhybride nog wel - dat is een wereldprimeur. De technologie is in theorie overigens met elke motor en transmissie verenigbaar want er is geen mechanische link tussen de conventionele aandrijflijn die de voorwielen aandrijft en de elektrische aandrijfeenheid die bovenop de achteras rust.
Op papier is het resultaat alvast spectaculair. Je kan de 3008 geen kleine auto noemen, en toch laat hij een verbruiksgemiddelde van 3,8l/100km optekenen. Dat betekent dat de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 99gr/km en je dus kan genieten van 15% ecokorting. Mooi meegenomen als je weet dat het model voor een fikse € 35.000 in de catalogus wordt geparkeerd.
De praktijk is wat minder rooskleurig. Zelfs met een pluim op het pedaal blijven we een liter van de beloofde verbruikscijfers af en de transmissie is bij tijden schokkerig. Hij is dan ook de eerste in z'n soort. Het interieur wint wat extra hoogtechnologische snufjes bij de conversie naar hybride (zoals een scherm dat de energiestromen weergeeft) en blijft voor de rest net zo ruim als voorheen. Dat is een meevaller.