Het hoge woord is eruit, Jaguar durft de uitdaging aan te gaan. Vanmorgen werd in Londen bekend gemaakt dat er een productieversie van de C-X75 komt. Vanaf 2013 zullen er in twee jaar tijd 250 exemplaren worden gebouwd.
De onthulling van de C-X75 op het Autosalon van Parijs vorig jaar werd onthaald op positieve reacties van pers en publiek. En Jaguar belooft dat het seriemodel geen slap afkooksel wordt. Het bedrijf zal er alles aan doen om de verschillen met de productieversie tot een minimum te beperken, ook al dicteren de wettelijke eisen enkele noodzakelijke aanpassingen.
Voor de ontwikkeling van de C-X75 zal Jaguar nauw samenwerken met Williams F1. Sir Frank Williams liet tijdens de persconferentie weten dat de samenwerking betrekking heeft op de technische realisatie van bijvoorbeeld het geheel uit carbon vervaardigde chassis, de aerodynamica en hybride-aandrijving. Er wordt veel aandacht besteed aan het zo licht mogelijk maken van de auto. Daarbij zal de F1-ervaring van Williams een belangrijke rol spelen.
Qua aandrijving moet Jaguar voorlopig concessies doen. De gasturbinemotoren in combinatie met de elektromotoren zullen in eerste instantie niet - in de eerste 200 exemplaren - van de C-X75 worden gemonteerd. Volgens Carl Peter Forster, CEO van Tata Motors, wordt er bij Tata echter wel gewerkt aan de ontwikkeling van een dergelijke aandrijving en zullen we die ook in toekomstige Jaguar's terugvinden. Sterker nog, de laatste exemplaren van de C-X75, die eind 2015 worden geproduceerd, zullen van deze aandrijving krijgen. Althans, dat is de bedoeling.
Om de Jaguar C-X75 toch binnen korte termijn op de markt te kunnen brengen wordt gekozen voor een meer conventionele aandrijving. Jaguar zal een kleine viercilinder turbomotor monteren die samen met elektromotoren op zowel de voor- als de achterwielen voor bloedstollende prestaties moet zorgen. Jaguar zet in op een sprint naar 100km/u in minder dan drie seconden. De acceleratie tot 160km/u mag hooguit zes tellen in beslag nemen en 300 moet na 15 seconden op de teller staan. De stopsnelheid ligt dan rond 320km/u. Dat alles weet Jaguar te combineren met een CO2-uitstoot van minder dan 99 g/km en een verbruik dat vergelijkbaar is met dat van een ‘kleine vijfdeurs'. Even ter vergelijking: een Bugatti Veyron presteert ongeveer gelijk en verbruikt 24,1l/100km en stoot 574gr/km CO2 uit.
Als een echte hybride zal de C-X75 over drie verschillende rijmodi beschikken. De eerste is volledig elektrisch waarbij het accupakket goed is voor een actieradius van 50 km. In de tweede stand worden de elektromotoren en brandstofmotor samen ingezet en pas bij de derde modus (Track) worden de prestaties volledig beschikbaar.
Jaguar werkt op dit moment nog aan de ontwikkeling van het productiemodel, maar het geeft toch al een prijsindicatie. Reken op goed € 780.000 exclusief belastingen.