Volkswagen nestelt zich naar de andere grote merken van importeur D'Ieteren in Paleis 11, waar de stand van het merk een oppervlakte van zo maar eventjes 2.800m² inneemt. VW zet er bijna 40 voertuigen te kijk.
De toekomst
Volkswagen groepeert de voertuigen met de voornaamste innovaties en toekomstgerichte technologie aan boord op het centrale gedeelte van z'n stand. Daar staat onder meer de elektrische e-Up (waarvan ook twee testvoertuigen rondrijden op de testpiste die organisator Febiac voorziet voor Paleis 2), de e-Golf, de eco-Up op aardgas en de Jetta Hybrid. De blikvanger wordt er echter de XL1.
De XL1 heeft een plug-in hybridesysteem dat een 48pk sterke 0,8l 2-cilinder dieselmotor en een 27pk sterke elektromotor met elkaar combineert. Het model is in staat om tot 35km uitsluitend elektrisch te rijden en dankt daaraan z'n verbruiksgemiddelde van amper 0,9l/100km of z'n CO2-afgifte van 24gr/km.
Golf Sportsvan
Medio 2014 neemt de Golf Sportsvan de fakkel over van de Golf Plus. Het model dat in Belgische première wordt voorgesteld in Brussel neemt wat meer afstand van z'n erg monovolume-geïnspireerde voorganger. Hij is langer dan de Golf, korter dan de Variant, lust nog steeds meer dan 1.500l bagageruimte en behoudt z'n moduleerbare interieur. Zo is de achterbank verschuifbaar over 18cm lengte.
De sportievelingen
Pk-junkies kunnen zich op de stand van VW gaan vergapen aan de nieuwe koning van het Golf-gamma. De Golf R heeft een tweeliter turbo-benzinemotor die het schopt tot 300pk. Goed voor een sprinttijd van 5,1 tellen met een handbediende zesbak en zelfs nog twee tienden minder wanneer de DSG-automaat het schakelwerk verricht.
Tenminste net zo opvallend is de Beetle GSR. Dat knalgele exemplaar is een knipoog naar de 1303 S uit 1973. Er worden er slechts 3.500 exemplaren van gebouwd en de speciale uitgave is voor het eerst te zien op Belgische bodem.
Praktisch ingesteld?
Ook wie eerder praktisch is ingesteld, en ruimte en belaadbaarheid de prioriteit geeft, kan zich extra laten informeren. Zo is er de Amarok Canyon; een speciale reeks die onder meer voorzien is van een aparte lakkleur en extra schijnwerpers.
VW harkt ook extra aandacht naar de Caddy BlueMotion. Sinds dat voertuig (uitsluitend met korte wielbasis, maar eveneens beschikbaar als bestelwagen) getrakteerd werd op wat extra brandstofbesparende technologie, daalde het verbruik met liefst 1,1l/100km. De 1.6 TDI levert 102pk, 250Nm en haalt elke 100km niet meer dan 4,6l/100km ui de 60 liter grote brandstoftank. Tenslotte wil VW ook nog wat aandacht voor een tweede telg uit het Caddy-aanbod. Dat is de avontuurlijk aangeklede Cross. Esthetische opsmuk maakt het grootste deel uit van het recept, maar 4Motion vierwielaandrijving is een optie.