We trokken enkele weken geleden het deksel van een nieuwe duurtest. Een Dacia Duster met niet de minste toeters en bellen en met een simpele atmosferische benzinemotor. Erg low-tech dus. Maar we trekken tegelijk ook de andere kant op. Met deze Tesla Model S. Een P85D, de krachtigste versie op het ogenblik van het bestellen, inmiddels 9 maanden geleden. Met z’n net geen 700pk voldoende om de toch niet lichte, noch compacte vijfdeurs naar 100km/u te stuwen in 3,3 seconden. De prestaties van een supersportwagen gecombineerd met een opgegeven rijbereik van 491km. Maar we lopen vooruit. Laat ons eerst even uitrusting en prijs onder de loep nemen. Niet het meest sexy thema, maar het moet er toch even door.
De prijs!
Zo’n P85D is er vanaf € 116.000. Een prijs die je al snel mag vergelijken met die van een aardig uitgedoste Mercedes S-Klasse. En dat is zonder extra’s. Hier zijn er nogal wat aangestipt. Autopilot comfortfuncties (€ 2.800 waardoor we je de volgende aflevering meteen kunnen zeggen of de twee weken geleden aangekondigde ‘update 7’ de moeite loont), een premium interieur (€ 3.300 met onder meer nappaleder, een automatische kofferklep en een Alcantara dakhemel), luchtvering (€ 2.800), opgewaardeerde geluidsinstallatie (€ 2.800), metaallak (€ 1.100), glazen panoramadak (€ 1.700), 19” cyclone velgen (€ 2.800), ‘next generation’ zetels (€ 2.800) en matte houtinleg (€ 850).
Totaal? Zo maar eventjes € 136.950. En daar blijft het niet bij, want Tesla presteert het om ook € 440 te rekenen voor de aflevering. En dat is het soort van adders waar deze redactie allergisch aan is. Je weet op voorhand dat als je een auto verkoopt, dat je die ook moet afleveren. Daar moet je als constructeur niet flauw over doen en dit soort van trucjes om met iets scherpere prijs-affichage naar buiten te komen, laat je dan ook best achterwege. Een principiële kwestie, eerder dan iets dat effectief verschil uitmaakt, maar toch.
En nu we daar toch de vinger de vinger op de wonde hebben. Het eerste bedrag dat je tegenkomt op de website van Tesla houdt ook al rekening met besparingen in de brandstofkost en inschrijving. Tesla heeft becijferd dat die zo maar eventjes € 9.500 bedraagt. Ten opzichte van een gemiddelde auto. Dat is er eentje die 8l/100km benzine verbruikt, volgens de kleine lettertjes van het merk. En in diezelfde lettertjes staat de theoretische elektriciteitsprijs van € 0,21 per kWh én het feit dat ze ervan uitgaan dat je 10% van je laadbeurten doet in het (gratis) Tesla Supercharger-netwerk. Fijn dat de fabrikant even uitlegt waar het vandaan komt, maar ook dat vinden we niet erg correct. Die 'gemiddelde' auto bestaat immers niet. Je kan meer voordeel halen, maar net zo goed minder.
Fiscale aftrekbaarheid
Wat zo’n Tesla Model S bij uitstek interessant maakt, is z’n fiscale aftrekbaarheid. Die bedraagt namelijk 120%. Iets wat overigens niet betekent dat klanten de auto van vadertje staat cadeau krijgen, ook al wordt dat soms gedacht. Bedrijven - want die profiteren ervan - kunnen de kostprijs van de auto voor 120% aftrekken van de winst. Dat houdt ten eerste in dat je voldoende winst moet maken. Jaren aan een stuk, want je schrijft zo’n aankoop al snel af over vijf jaar. Vervolgens is het voordeel het percentage van de belastbaarheid. Een voorbeeld: als een bedrijf de auto voor € 20.000 per jaar afschrijft, dan mag ze € 25.000 van de winst aftrekken. Bedraagt haar belastingsdruk 40% dan bedraagt het feitelijke voordeel € 10.000. Zoals gezegd - razend interessant, maar niet ‘cadeau’. Bovendien is het dus zo dat wie fiscaal al erg veel optimaliseerde dus minder kan profiteren (want die heeft een lagere belastingdruk).