Van uitspattingen of zelfs nog maar een milde vorm van decadentie kan je de Dacia Duster in deze duurtestrubriek niet betichten. Geen centrale vergrendeling, geen radio… stalen velgen… Niets waar je een gevoelig duurdere auto mee om de oren zou kunnen slaan, denk je dan. Het gaat tenslotte over de goedkoopste SUV die je kan kopen. Maar dat is niet helemaal waar. Op volgende vlakken kunnen heel wat duurdere modellen iets leren van deze Duster.
1. De wettelijke kit
Bij almaar meer merken moet je bijbetalen voor de wettelijke kit. Voor de gevarendriehoek, brandblusser, het verbandskistje dat je ons bij moet hebben om op de weg te mogen. Het is blijkbaar te duur om mee te leveren bij auto’s die ruim € 25.000 kosten. Maar deze Duster heeft het gewoon.
2. De kwaliteit van het lakwerk
Het dient gezegd, onze duurtest-Duster is verrassend goed gelakt. Geen enkele zichtbare fout, erg egale dekking en weinig appelsien waardoor de glans perfect is. Beter dan de meeste premium-auto's die in onze testrubriek passeerden, sommige zelfs 10 maal prijziger dan deze Roemeen. Was de duurtest-Tesla maar zo zorgvuldig gelakt.
3. Gasdemper onder de motorkap
Deze tijd van het jaar kijk je bijvoorbeeld best even na of je over voldoende ruitensproeivloeistof beschikt. Dan moet je onder de motorkap zijn natuurlijk. Zelfs bij veel duurdere auto’s dan deze Duster betekent dat dat je moet beginnen prutsen met een stang om de motorkap open te houden. Bij deze Duster is het gewoon een gasdemper. Efficiënt, proper en… soms niet te vinden op auto’s van vijf keer de prijs.
4. Standaard M + S banden
Bijna elke auto die standaard wordt geleverd staat op zomerbanden. Tegenwoordig is dat niet zelden een band met een lage rolweerstand. Goed voor de CO2-uitstoot, doch niet bijster efficiënt in de winter en al helemaal niet geschikt voor wintersport. De Duster kan het wel. Z’n M + S (Mud and Snow) band geeft wat efficiëntie prijs in de zomer, maar presteert uitstekend in natte, winterse of plakkerige omstandigheden. Je hoeft de extra set winterbanden niet te kopen. En het zijn ook geen tweederangsdonuts die om de wielen zitten. De Continental CrossContact is prima rubber. 'Premium' zou je zelfs bijna kunnen zeggen.
5. Reservewiel
We hadden graag gemeld dat een reservewiel standaard was, maar helaas, ook Dacia doet dat niet meer. Maar € 80 is dan weer wél zeer redelijk. Dat is tot de helft van wat bij duurdere auto’s gebruikelijk is en terwijl je bij die laatste tegenwoordig een gat in de lucht mag springen als je een bandje krijgt met de dikte van een pizzabodem, dat dan ook nog eens wat koffervolume vreet, levert Dacia een volwaardig wiel mét bovenstaande M+S-band. En het hangt gewoon onder de koffervloer en kost dus geen liter bagageruimte.