Buitenstaanders staan er allicht niet bij stil, maar de markt der motorfietsen is haast even divers als deze van de auto’s. Van crosser over scooter tot volledig bepakte toerbuffel: er is voor elk wat wils en geen niche is te ver gezocht. Al moeten tweewielers natuurlijk wel vrede nemen met een beperkter toepassingsgebied. In welke vorm dan ook, de motorfiets blijft een flexibel, licht en economisch transportmiddel voor maximaal twee personen. De Naked bike, letterlijk vertaald als ‘naakte fiets’, leunt nog het dichtst aan bij de oorsprong van het concept.
“Energiek. Voorspelbaar. Een beetje rauw ook.”
Onze MT-07 grijpt net zoals de allereerste motoren terug naar de essentie. Zonder kuipdelen wordt niets van het technisch vernuft aan het oog onttrokken. Het is net die puurheid die vele motoristen aanspreekt en het lijkt er op dat het bredere publiek eveneens weer gecharmeerd wordt door dit type fiets. En wij ook.
En dat schrijven we niet alleen omdat de Yam er erg gelikt uitziet, hij rijdt ook zoals je van een moderne naked mag verwachten. Energiek. Voorspelbaar. Een beetje rauw ook. Het relatief hoge koppel laat toe schakellui te rijden en dat heeft een positieve impact op het verbruik. 4,5 liter gemiddeld per 100km verstoken we, en dat is knap. Althans, wanneer we ons niet laten verleiden om het verkeer waarmee we de weg delen te pas en te onpas onze welgevormde kont - die van de fiets welteverstaan - onder de neus te duwen.
Hoe meer we de MT-07 voor onze verplaatsingen inzetten, hoe vaker we deze gunstig geprijsde motorfiets appreciëren. Zijn compactheid en gewicht maken hem bijzonder handelbaar, zowel tijdens het rijden bij trage manoeuvres, als bij het verplaatsen aan de hand. Het gebrek aan bescherming tegen de weerselementen, eigen aan het concept natuurlijk, wordt gecompenseerd door een erg goede stabiliteit aan hogere snelheden en een zitpositie die nauwelijks vermoeit. Of er ook minpunten zijn, bespreken we in de volgende aflevering.