Hét grote voordeel van files trotseren met een tweewieler, is natuurlijk het feit dat je je schaamteloos tussen twee rijen amper bewegende vierwielers kan voortbewegen. En je zo amper tijd verliest op weg naar en van het werk. Wat vroeger stilzwijgend gedoogd werd, is tegenwoordig perfect legaal en ondubbelzinnig opgenomen in het verkeersreglement. Beweegt de file zich voort aan een snelheid lager of gelijk aan 30km/u, dan mogen motorrijwielen immers tussen de twee meest linkse rijstroken rijden aan een snelheidsverschil tot 20km/u - dus maximaal aan 50km/u.
Ergo: staat de file stil, dan kan jij op je motor of scooter toch nog behoorlijk vaart maken. Komt daarbij dat je op deze Yamaha bovendien niet wakker hoeft te liggen van schakelen, je met een knopje alle richtingaanwijzers tegelijk kan activeren en dat de ABS reminstallatie noodstops toelaat met minder kans op onheil. Om het helemaal af te maken, is pendelen met een tweewieler fiscaal stukken interessanter dan een auto, bedrijfswagens buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
Is dit het ideale pendelvoertuig?
Er zijn ook mindere kantjes aan het leven op een motorfiets. Je stelt je met een tweewieler immers wel enigszins bloot aan de natuurelementen, en bij een botsing ben je niet zo goed beschermd als wanneer je vastgegespt zit in de kooi van een kreukelzone op wielen. Beide nadelen kunnen tot op zekere hoogte verholpen worden door aangepaste kledij te dragen en een defensief rijgedrag aan te houden, maar de verschillen zijn er. En ze wegen door in de overwegingen.
Ook passagiers meenemen is niet zo eenvoudig. Je kinderen onderweg naar het werk afzetten aan de schoolpoort is zowat onmogelijk. Maar zit je vandaag altijd alleen in de wagen naar het werk je data-abonnement op te souperen in de file, en heb je geen andere taxi-verplichtingen op het traject van en naar de werkplek, dan is een tweewieler misschien wel iets voor jou. Kijken we links en rechts van ons door de ruitjes van het eendrachtig stilstaand metaal, dan moeten velen zich nu ongetwijfeld aangesproken voelen …