Wanneer we voor de eerste keer onze benen door de leegte zwieren die zo typisch is voor een scooter, omdat er geen benzinetank noch motorblok in de weg zit, valt meteen de zithouding op waartoe de X-MAX ons uitnodigt. Hierin zit het grootste gevoelsmatige verschil met een klassieke tweewieler, want los hiervan voelen we ons meteen thuis. Zadel: check. Stuur, gashendel, wijzerplaat ... het zit allemaal waar het hoort. Alleen staat de koppelingshendel aan de linkerkant van het stuur nu in voor de bediening van de achterrem. Bijgevolg vind je op de royaal bemeten treeplank dan ook helemaal geen pedalen terug.
“Zelfs de meest doorgewinterde motard heeft het moeilijk om de X-MAX in vooraanzicht van een 'echte' moto te onderscheiden”
Het smoelwerk van deze Yam neigt, zoals de tijdsgeest het wil, alweer een beetje meer naar een motorfiets, en dan hebben we het niet alleen over de knap getekende snoet die menig motorrijder op het verkeerde been zet. Zo lijkt de upside-down voorvork één op één getransplanteerd van een snedige stuurbike. Vooraan staan twee flinke schijfremmen (met ABS in optie) in voor het betere stopwerk, achteraan vinden we één schijf terug. Zelfs de banden zijn wat de hoogte en het loopvlak betreft, in niets meer te vergelijken met die schattige scooterwieltjes van de kleine(re) broers.
En die toenadering tussen de twee genres loont, want de rechtuit stabiliteit aan autowegsnelheden blijkt verrassend goed. Lof die eveneens opgaat voor de koersvastheid onder hellingshoek. Maar er zijn ook wat kritiekpunten. Of redenen die je ervan zouden kunnen weerhouden om de overstap van de motorfiets niet te maken, zo je wil. Zo lijkt de povere demping ons er bij elke dwarsrichel en putdeksel aan te willen herinneren dat het motorblokje aan de achterbrug gevezen is. En de forse middenbok - hoewel erg handig bij het parkeren - hangt een tikkeltje te laag, zodat we bij enthousiast bochtenwerk al (te) snel gensters slaan.
Eerlijk is eerlijk: nergens op het koetswerk van de fraaie midi-scooter hangt een sticker die het ideale compromis belooft tussen auto, moto en scooter. En toch komt deze bijzonder compleet uitgeruste X-MAX daar aardig bij in de buurt. Waarom dat zo is, leggen we in de volgende aflevering uit.