Vroeger, zo luidt de welbekende volkswijsheid, was alles eenvoudiger. Op motorfietsen reden alleen echte venten, terwijl de scooter het vervoermiddel was van tieners en Romeinen. Er was met andere woorden een duidelijke scheiding tussen beide categorieën die door niemand in het toch wel kleine wereldje in vraag werd gesteld. De obligate motorgroet werd nooit of te nimmer voor een scooterrijder uitgehaald, zoveel was zeker. Maar tijden veranderen en we stellen vast dat beide concepten langzaam maar zeker naar elkaar toe zijn gegroeid. Er zijn recent zelfs enkele creaturen op de markt gebracht die nog onmogelijk uitsluitend in één van beide klassen onder te verdelen zijn. Maar is dat een probleem?
Een scooter heeft strikt genomen naast kleine wielen ook een kleine motor, meestal een ééncilinder, die z'n hese pony's aan het achterwiel aflevert via een V-snaar en een CVT automaat. Zelf schakelen hoeft dus niet en dat is nu eens typisch iets voor een scooter. Het is die drang naar eenvoud en gebruiksgemak die hem ten opzichte van de motorfiets onderscheidt. Een tweede groot verschil zit in de locatie van het motorblok: die wordt niet opgehangen in een frame tussen voor- en achterbrug, maar doorgaans geïntegreerd in de achterbrug zelf. En dat brengt zowel voor- als nadelen met zich mee.
Omdat het motorblok niet in het 'afgeveerd gewicht' begrepen zit, is de opstelling - althans in deze X-MAX - goed voor hoogstens een erg matig comfort. Het grote voordeel van deze inplanting is de zee van ruimte die op die manier ontstaat tussen zadel en stuur, wat onder meer de bijzonder flexibele zithouding toelaat. Je kan je benen immers vrij door die leegte bewegen, wat niet alleen erg aangenaam is, maar wat er ook voor zorgt dat onder het zadel voldoende ruimte overblijft voor twee integraalhelmen. Als bonus ligt het zwaartepunt op die manier erg laag, wat ertoe leidt dat scooters in het algemeen, en dus ook deze 211kg zware X-MAX 400, stapvoets erg makkelijk te hanteren valt. En zonder veel moeite op de middenbok gaat.
We kunnen nog wel even doorgaan zo, maar onthoudt voorlopig dat een traditionele scooter in principe vooral handig is voor korte trajecten in de stad, weg van speelse bochten die de bodemvrijheid en stugge ophanging uitdagen of autosnelwegen die de longinhoud van het éénpittertje op de proef stellen. En toch wil Yamaha ons er vandaag van overtuigen dat net deze scenario's gesneden koek zijn voor de nieuwe X-MAX 400. Marketingpraat, of gingen we te kort door de bocht? Daarover volgende keer meer.