Zo’n zes maanden geleden verkochten we onze ziel aan de duivel. Het werd een transactie die erop neerkwam dat we twee wielen ruilden voor een kortere pendeltijd. Een auto werd op die manier een motorfiets: een faire deal zo bleek, vooral omdat de kleine lettertjes in ons voordeel werkten. Want ook een flinke portie rijplezier zat inbegrepen in de overeenkomst, een eigenschap waarvan we niet meer hadden durven hopen dat ze heden ten dage nog te rijmen zou vallen met (vul zelf in: saai, irritant, stresserend, …) woon-werkverkeer. En kijk, onze Honda bleek niet alleen een trouw en plezant, maar ook zuinig en – zoals verhoopt – snel, efficiënt en fiscaal interessant pendelvoertuig dat ons zin gaf in meer van dat.
Het woord ‘meer’ lijkt in het geval van onze volgende duurtester misschien wat ironisch gekozen, maar laat je niet bedotten door de buitenmaten van deze sportieve maxiscooter. Jawel, Yamaha’s X-MAX is een stuk kleiner, en z’n 400cc kleine ééncilinder is pakken minder krachtig dan het woeste V4 blok van ons vorige stalen ros. Maar de bijzonder leuk getekende X-MAX is met z’n vanaf-prijs van net geen € 6.000 bijna een derde goedkoper, terwijl een ontegensprekelijk aanvaardbare topsnelheid van knap 160km/u en een meer dan complete basisuitrusting terecht naar de gunsten van alle pendelaars dingen.
“Compact, vinnig en leuk. En toch een erg volwassen rijgedrag”
Yamaha’s perschef drukt ons bovendien op het hart dat de handigheid van het concept, zoals het kunnen opbergen van twee integraalhelmen onder het kofferzadel, en de kwaliteit van het onderstel - denk aan standaard ABS en een sportieve set-up - ons aangenaam zullen verrassen. Hier bij Auto55 hebben we een standaard reactie op zoveel eigen stoef: ‘we zullen zien’. En dat zullen we doen ook, want tot midden juli is het deze X-MAX die de eer krijgt ons edel achterwerk door hartje Brussel te loodsen. Geniet alvast van de eerste fotospecial, en volg ons tweewekelijks verhaal met de Yamaha X-MAX 400.