We zetten de deuren van de Auto55-garage open voor een nieuwe duurtester. Een kleintje met premium-ambities en een hoop potentieel: Audi's A1, in een uitvoering gebaseerd op de 1.4 TFSI met 140pk, voorzien van een DSG-automaat die door het bedrijf steevast als S-Tronic in de catalogus wordt gezet.
En laten we meteen de technologische troefkaart van de nieuwkomer uitspelen. De motor beschikt immer sover COD - een letterwoord dat staat voor ‘Cilinder On Demand'. Dat betekent dat de motor het bij geringe belasting en lage of gemiddelde toerentallen met twee cilinders doet. De twee andere worden op non-actief gezet door de cilinderkleppen te sluiten, al blijven de zuigers natuurlijk wel mee bewegen. Geef je gas, dan worden in een oogwenk weer alle vier cilinders ingeschakeld. Als je je er niet op concentreert merk je daar weinig of niets van.
Eerste indrukken?
Tja, met 140pk kan je de A1 eigenlijk gerust een GTI-light noemen. De topsnelheid bedraagt immers 212km/u en de honderdspurt neemt minder dan 8 seconden in beslag. Maar zelfs dan lijkt het er een beetje op dat deze Belgische Duitser wat last heeft van compensatiedrang. Zeggen dat de A1 vlot uit de startblokken komt is een understatement. Van zodra je het gaspedaal normaal beroert schiet het ding vooruit. En als je - in een file bijvoorbeeld - nog relatief kort op de je voorligger hangt, is dat best even schrikken. Jaja, het is een beetje een driftkikker. Compact, wendbaar. Daar zullen we nog plezier aan hebben...