Vorig jaar hebben we met zowel onze duurtest Dacia Sandero als Volvo S60 aan een stevige ecorun (van zo'n 4.000km elk) onderworpen. En de Lexus? Die moest aan de kantlijn toekijken hoe de twee dieselwagens hun ecoscore bevestigden. Maar we hadden andere plannen voor de hybride. Die hebben we ingeschreven voor de zuinigheidscompetitie van onze collega's van het Franstalige Magazine "Turbo". Dat klinkt als een bende snelheidsfreaks en dat is niet helemaal naast de waarheid. Wie organiseert anders een zuinigheidsrun op het circuit van Francorchamps?
Eerlijkheidshalve moeten we ook zeggen dat het eerste deel gewoon op de openbare weg werd verreden. Maar ook daar is verbruik niet de enige uitdaging - voor een Traject van 120km door de Ardennen krijg je niet meer dan 2u. En een gemiddelde van 60km/u halen met een beperkte hoeveelheid autostrade en een rijkelijke dosis kleine dorpjes in het recept is geen makkelijke opdracht. En tussendoor nog op de rijstijl mikken om de hoeveelheid brandstof die door de cilinders verdwijnt onder controle te houden...
Naar die rijstijl was het best even zoeken, want de Lexus vereist een andere aanpak dan een conventionele auto. Daarbij hou je snelheid zo veel mogelijk constant. De CT200h is echter pas een zuinigheidskampioen als hij z'n elektromotor kan aanspreken. En zoals bij het gros van de hybrides is die eigenlijk niet krachtig genoeg om een constante hoge snelheid aan te houden. We opteerden er daarom voor om de werktijd van de benzinemotor tot een absoluut minimum te beperken. Dat betekent dat het gaspedaal de vloer inging als het bergop ging of wanneer de snelheid te laag was. Kwestie van in zo weinig mogelijk tijd snelheid op te bouwen, waarna het gaspedaal werd gelicht om de CT200h in elektrische modus te krijgen. Daarvoor moet je noodgedwongen wat snelheid opgeven. Het resultaat is een cyclus: plankgas voor een zo kort mogelijke periode om dan zo lang mogelijk elektrisch te rijden. Dat doet heel wat voor het verbruik, maar hou er toch maar rekening mee dat je er in het dagelijks verkeer je medeweggebruikers mee op de zenuwen werkt.
Na 120km gaf de boordcomputer een gemiddelde van 5,4l/100km aan, maar dat stukje elektronica blijkt een groot groen Liegebeest te zijn. Boordelectronica geeft wel vaker een vertekend beeld, maar meestal stelt het de zaken rooskleuriger voor. In dit geval blijkt het echte verbruik volgens de geijkte meting van de organisatoren evenwel een stuk positiever dan het cijfer op het dashboard laat uitschijnen. Het gemiddelde tikt af op niet eens 4,9l/100km. Voldoende voor winst in onze categorie (die van de benzines). En eigenlijk ook voldoende om bijvoorbeeld de Peugeots e-HDi uit de dieselklasse te kloppen.
Op circuit kan je de benzinemotor nauwelijks rust gunnen, dus daar leken de Ford Ecoboosts uit onze eigen klasse in het voordeel. En de omloop Francorchamps gaf binnen het opgelegde tijdskader evenmin ruimte om de techniek te ontzien. De banden met lage rolweerstand hadden er de grootste moeite mee. Maar in elk geval bleef de Lexus ook hier voldoende zuinig om z'n directe concurrenten achter zich te houden. Dat is 2 op 2.