Die hybridemotor, hoe werkt die precies in de praktijk? En waar laad je de Lexus CT 200h dan op? Het waren enkele steeds terugkerende vragen. Duidelijk was dat de meeste vrouwen uit onze entourage gefascineerd waren door de werking van de hybridemotor tijdens het rijden. Daarom beslisten we ons hierop in dit hoofdstuk te focussen.
De motor van de Lexus CT 200h starten, gebeurt wanneer de auto in P-mode (Parking) staat, eenvoudigweg met een druk op de knop. Wanneer we vervolgens wegrijden, is het de elektrische motor die de CT 200h in beweging brengt en dat tot een snelheid van 45 km/u. Het elektrische vermogen wordt daarbij door de hybride batterij geleverd indien deze voldoende is opgeladen. In deze EV-modus (Electric Vehicle) verbruikt de CT 200h geen benzine, stoot hij niets uit en rijdt hij in nagenoeg volledige stilte. Bij snelheden boven 45 km/u neemt de benzinemotor het bijna naadloos over. Bijna - want je voelt en hoort de benzinemotor die aanslaat. Het gevoel kan je vergelijken met een stilstaande auto die start. Wanneer we weer vertragen of tot stilstand komen, schakelt de benzinemotor zichzelf naadloos uit, met een nuluitstoot tot gevolg. De tijd dat de wagen op z'n elektromotor rijdt, is hij zo goed als geruisloos, rijdt hij heel zacht en geeft hij een gevoel dat je wat vergelijken met het elektrische geluid en gevoel van de ondergrondse metro. Het hoeft niet gezegd dat het met de elektromotor aan muisstil in de wagen is. Maar ook de benzinemotor geeft geen storende geluiden in de cockpit.
Het laden van de hybridebatterij die in de koffer zit gestockeerd, gebeurt niet via het stopcontact. Wanneer we boven de 45km/u remmen voor pakweg een rood licht of op de autostrade bijvoorbeeld onze voet van het gaspedaal halen om afstand te houden van onze voorganger dan zet het regeneratieve remsysteem die kinetische energie - die in een gewone wagen steevast verloren gaat - om in elektrische energie. Die energie wordt opgeslagen in de hybride batterij, meteen ook één van de redenen waarom we een Lexus Full Hybrid nooit moeten opladen in het stopcontact. De hybride bedienen doen we door middel van de ecoknop. Hiermee kunnen we drie rijmodi instellen: ECO, NORMAL en SPORT. In de ECO-stand wordt er alles aan gedaan om de auto brandstofgewijs zo zuinig mogelijk te laten rijden. De NORMAL-stand zoekt naar een ideale verhouding tussen zuinigheid en prestaties, terwijl de SPORT-stand ervoor zorgt dat alle kracht van beide motoren gebruikt wordt indien nodig. Daarnaast merken we ook dat in de SPORT-mode de respons van het gaspedaal wat directer wordt en de assistentie van de stuurbekrachtiging afneemt. Visueel leuk is dat in deze modus de instrumentenverlichting rood kleurt en de teller waarop de activiteiten van het hybridesysteem zijn af te lezen (charge, eco en power), in een geprojecteerde toerenteller verandert.
De Lexus CT 200h is een zeer veilige wagen. Hij biedt zelfs de hoogste veiligheid in zijn klasse en heeft een energieabsorberend chassis. Daarnaast is hij uitgerust met acht airbags. Bij een aanrijding reageren sensoren op de hevigheid van de botsing en activeren ze op een aangepaste manier de tweetrapsairbags voor de bestuurder/voorpassagier en de voorste zijairbags. De bestuurder en voorpassagier beschikken ook over knieairbags, terwijl airbaggordijnen de voor- en achterpassagiers aan de deuren beschermen. Voor bijkomende bescherming helpen de antiwhiplashzetels vooraan de halsbeweging bij een aanrijding achteraan te
verminderen, terwijl impactabsorberende kussens in de voetcompartimenten vooraan de ernst van enkelkwetsuren helpen verminderen. Des te veiliger de CT 200h is voor zijn inzittenden, is hij dat wat minder voor de andere (vooral zwakke) weggebruikers. Hoewel we een absoluut voorstander zijn van minder geluidsvervuiling dient het gezegd dat de geruisloosheid van de elektrische CT 200h motor voor gevaarlijke toestanden kan zorgen. Zo sloeg de schrik ons om het hart toen in de autoluwe Hasseltse binnenstad een moeder zonder achterom te kijken achteloos een buggy met kind de straat op duwde. Ze schrok waarschijnlijk even hard als wij.
Gefascineerd door de EV-stand, waarmee we gedurende enkele kilometers volledig elektrisch rijden, vroegen we ons af wat er zou gebeuren indien we op een locatie zonder benzine zouden vallen. Brute pech want op de elektrobatterij van de Lexus CT 200h zouden we het maximum nog twee kilometer verder kunnen uitzingen. Stel dat je geen benzine meer hebt en dat de batterij volgeladen is, raak je dus niet verder dan deze afstand. Daarna valt de auto onherroepelijk stil.
In onze volgende aflevering hebben we het over de ruimte en ergonomie van de Lexus CT200h.