Een Lexus CT200h voor een test van lange duur? Wegens onze - tot nog toe - goede ervaringen met Lexus-wagens zagen we dat wel zitten. Te meer ook omdat de CT 200h Lexus' eerste Europese voltreffer zou moeten worden en we benieuwd zijn te weten welk paard het merk daarvoor van stal heeft gehaald. Het blijkt een sportief exemplaar te zijn dat middelmatig eet. De Lexus CT200h, de eerste hatchback van de Japanse autobouwer, is de allereerste auto die primair als hybride werd ontwikkeld en zijn daaraan gekoppeld verbruik van 3,8l/100 km en CO2-uitstoot van 87gr/km maken hem voor onze contreien fiscaal zeer aantrekkelijk. Bedrijven mogen rekenen op een grotere fiscale aftrekbaarheid (90 procent), werknemers op een lager voordeel in natura en particulieren op een ecokorting tot 15 procent.
De eerste aanblik van de nagelnieuwe Lexus CT200h is alvast positief. We houden van de sportief aandoende lijn, waarmee Lexus voor het eerst in zijn geschiedenis zeker ook een jonger publiek zal kunnen bekoren. Ook binnenin zit zo goed als alles snor. Qua uitvoering en afwerking moet deze Lexus op het eerste gezicht niet onderdoen voor zijn belangrijkste concurrenten zoals de Audi A3 of de BMW 1-serie. Maar na vijf dagen testrijden hebben we toch de kunststof afdekplaat van de deurgreep aan de passagierskant in de hand. Een klein euvel dat bij Lexus zonder morren onder garantie wordt hersteld. Is het toeval of pure pech en werd dat handvat op een maandag geassembleerd? Feit is dat enkele weken later alle andere details nog altijd even vast en even goed op z'n plaats zitten dan de dag dat we de CT200h in ontvangst mochten nemen.
Ook qua rijgedrag weet de Lexus CT200h ons al vanaf de eerste minuten te verrassen. Onze sportieve verwachtingen, nadat we op de heerlijk dikke, veel zijdelingse steun biedende stoelen hebben plaats genomen, weet hij grotendeels in te lossen. Het model rijdt vlot, ook in de bochtjes en tegen dat we echt de limieten gaan opzoeken, voelen we geen enkele vorm van overstuur en amper onderstuur. Het uitgebreid verstelbare stuurwiel is wat kleiner en dikker dan normaal, ligt daardoor goed in de hand en geeft een direct stuurgevoel. De vering en ophanging is nogal stug maar dat stoort ons helemaal niet. De transmissie is evenwel een ander paar mouwen. Hoewel de kleine Lexus steeds een aardige vaart neemt wanneer we het gaspedaal induwen, kunnen we als liefhebber van sportievere wagens pas na enkele weken rijden wat wennen aan het geluid dat de motor maakt en het gevoel dat hij geeft als gevolg van de E-CVT (Elektronische Continu Variabele Transmissie). De E-CVT transmissie, die onderdeel uitmaakt van Lexus Hybrid Drive, is een transmissie die traploos overgaat tussen een onbeperkt aantal versnellingen binnen de minimum- en maximumwaarden. Dit in tegenstelling tot de mechanische versnellingsbakken met een beperkt aantal versnellingen. Wanneer we het gaspedaal indrukken, gaat de 1.8 liter benzinemotor als gevolg van die E-CVT hoge toeren maken en blijft de motor rond 5.000 toeren hangen tot de wagen op de gewenste snelheid is gekomen. Daarmee gepaard gaat ook het monotone ietwat zeurderige lawaai van een wagen die hoog in de toeren blijft hangen.
Hoewel de Lexus CT 200h in cijfers goed versnelt, voelt dat niet zo aan. Je krijgt wat het gevoel dat hij wil, maar niet kan. Gelukkig blijft het bij een gevoel maar de sportiviteit die de wagen door zijn belijning, wegligging en besturing uitstraalt, wordt er wel grotendeels door teniet gedaan. Spijtig is dat het te nemen of te laten is want het ene kan voorlopig nog niet zonder het andere. Om een 'full hybrid' te zijn, waarbij je dus ook volledig elektrisch kunt rijden, dient een CVT worden toegepast. Je voelt niet wanneer de benzinemotor inschakelt dan wel afslaat, behalve als je onder de 45 km/u rijdt. Wanneer bij zo'n lage snelheid de benzinemotor het van de elektromotor overneemt dan ervaar je hetzelfde gevoel en dito klank alsof je de motor van een stilstaande wagen zou starten. Natuurlijk garandeert de E-CVT een lager verbruik en betere prestaties wegens geen verlies door schakelmomenten of koppelomvormer. Uit onze ervaring is de Lexus CT200h met een gemiddeld gemengd verbruik van 6,1 liter in eco- en normalmode lang niet zo zuinig als de beloofde 3,8l/100km, maar daar zit het feit dat we veel autostrade deden alsook de sportieve rijstijl van de chauffeuse ongetwijfeld voor iets tussen.
In onze volgende aflevering hebben we het over de ruimte en ergonomie van de Lexus CT200h.