Als de liefhebbers van het merk in het verleden wat op hun honger bleven zitten bij de aanblik van de binneninrichting van Volvo, dan kunnen ze er nu gerust in zijn. Het model kreeg een sportieve en eigentijds uitzicht en de materiaalkeuze is beter dan ooit tevoren, wat betekent dat de kloof met de Duitse heersers in het segment nooit eerder zo klein was. Het instrumentarium bestaat zowaar een LCD-scherm dat afhankelijk van je gemoed drie thema’s kan aannemen (elegant, sportief of gericht op ecologie). Maar daar hebben we het later over. We richten onze pijlen eerst op het laadvolume van de V40, zonder ons te laten verleiden tot het citeren van de cijfers. Daar dienen de conventionele testverslagen immers voor.
De achterbank biedt voldoende plaats voor twee volwassenen, die elk aan weerszijden van de slanke middentunnel zitten. Maar je beschikt er niet over de zee van ruimte die je verwacht. En daarmee toetsen we aan één van de weinig minpunten van de V40: de verhouding tussen binnen- en buitenruimte is niet de meest ideale. Aan de buitenzijde lijkt die best groot, maar binnenin wordt het snel krapper. Natuurlijk vormen de wekelijkse boodschappen geen enkel probleem, maar je zou toch denken dat een vijfdeurs ook wel eens een occasionele grotere vracht kan slikken zonder al te veel puzzelwerk, niet? Mis.
In deze tijden van online shoppen zijn er uiteraard ook nog mensen die bij voorkeur de koopwaar in het echt gaan keuren. En dan eindig je met een microgolf oven én drie inzittenden die allemaal van A, waar de koopwaar werd aangekocht, naar B, waar de koopwaar wordt ingewerkt, moeten versluisd worden. Fluitje van een cent denk je dan, maar het werd een hersenbreker. In de koffer ging de doos niet. Op de achterbank past die wel, maar de dynamische vormgeving van de achterportieren zorgt ervoor dat ze niet door de deur kon. Beide passagiers achteraan en de microgolf vooraan? Dat lukte net. Als je ze tenminste op één manier door het portier wurmde en vervolgens kantelde. En dan rijden, met de gordel om de doos uiteraard, want veiligheid daar wordt niet lacherig over gedaan.
Voor de goede orde deden we de oefening nog eens over met sandwichbuizen. Die zijn flexibeler en dus makkelijker te laden. Vijf stuks passen erin, zonder extra passagiers uiteraard.
Nieuws
10 vragen over het Autosalon van Brussel 2025