Er zijn zo van die zaken waar je anno 2008 niet meer op kan besparen. En veiligheid prijkt helemaal bovenaan dat lijstje. Gelukkig zijn de Italianen wakkere jongens (de Fiat Stilo was bij z'n lancering bijvoorbeeld van zo'n uitgebreide veiligheidsuitrusting voorzien dat de concurrentie er spontaan maagkrampen van kreeg). De MiTo is dan ook meer dan correct uitgerust en mag zich verheugen op een vijf sterren notering bij de EuroNCAP. Alfa sprokkelt zelfs alle bonuspunten. Zo heb je een verklikkerlichtje voor de gordeldracht voor- en achteraan. Dat hebben de heren van de EuroNCAP graag.
Wat heeft de MiTo, behalve een verstevigde structuur en een -relatief zacht neus voor onoplettende voetgangers- in huis? De collectie plofkussens omvat de zes min-of-meer gebruikelijke exemplaren en is nog aangevuld met een knie-airbag voor de bestuurder. En op elektronica werd ook niet bespaard. Een regeldoos met een geavanceerde remkrachtverdeler, noodremhulp, tractiecontrole én stabiliteitscontrole is standaard. Alfa heeft ervoor gekozen de stabiliteitscontrole niet uitschakelbaar te maken en daar hebben we een probleem mee. Als je sportiviteit van de daken schreeuwt dan moet je je bestuurders de kans geven om eens buiten de lijntjes te kleuren. Maar zo veel vertrouwen in z'n sportieve cliënteel heeft Alfa blijkbaar niet. De ingenieurs hebben overigens een nieuw snufje toegevoegd aan die stabiliteitscontrole. Die geeft nu ook ‘suggesties' voor een correctie door wat met de stuurbekrachtiging te rommelen. En dat is allemaal net zo veilig als het rotvervelend is.