Alfa wil zelf niet van de vergelijking horen, maar de Tifosi hopen dat de MiTo hetzelfde effect teweeg zal brengen als de Mini. Het siert hen dan ook dat hun creatie binnenin alles heeft van een moderne Alfa en zich niet verliest in een weldaad aan retro-accenten. Dat werkte voor de Mini en de 500, maar de MiTo moet meer zijn dan een gadget. Alfa heeft z'n best gedaan om frivole kunststoffen uit te zoeken die ook nog een goede kwaliteitsindruk nalaten. Dat laatste is altijd al een teer punt geweest van de constructeur. En hoewel ons testexemplaar nog uit de voorserie kwam, en dus in details nog niet het niveau van de seriemodellen haalt, is duidelijk dat het merk vooruitgang geboekt heeft. Onder meer de volwassen ogende wijzerplaat, met een stijlvolle witte en rode verlichting, ziet er gelikt uit. De bekleding van de wandpanelen is voorzien van inlegstukken in stof op plaatsen waar je vaak mee in contact komt en het gebruik van harde plastics blijft binnen de perken. Parasietgeluiden hebben we tijdens het rijden niet kunnen ontwaren. Ook dat was ooit anders.
Achter het stuur bekruipt je meteen dat typische Alfa-gevoel. Een klein stuurwiel (regelbaar in hoogte en diepte), een atypische maar goed rijhouding, te dikke hendels en een iets te hoge versnellingspook; het is er allemaal. Het zitmeubilair steunt uitstekend en het plaatsaanbod kwalificeert als voldoende. Vooraan tenminste. Achteraan veegt de kleine Alfa nog wel de vloer aan met de Mini (wiens zitplaatsen onbruikbaar zijn voor iedereen met een normale fysiologie), al is de marge klein. De kleine oplopende zijruitjes maken de beleving eerder claustrofobisch, het dak komt wel heel dichtbij en als je meer dan 1,65m meet, parkeer je je knieën best ergens ter hoogte van je oren. Voor korte afstanden valt het allemaal nogal mee. Lang achteraan zitten lijkt ons geen cadeau. En in een vlaag van optimisme heeft Alfa achteraan zelfs een middengordel gemonteerd.
De achterbank laat zich neerklappen en dat is een geluk. De koffer is met z'n volume van 270l in deze klasse nochtans niet opvallend klein. Integendeel. Maar omdat de bumper zo hoog is opgetrokken, zit je wel met een kleine laadopening opgezadeld.