Als je Alfa moet geloven, dan is de MiTo een gekrompen 8C Competizione. En dat is natuurlijk niet geloofwaardig. Maar de ontwerpafdeling van het merk, het Centro Stile Alfa Romeo, heeft wél gepoogd wat stijlelementen bij de meest memorabele Alfa van de jongste jaren te lenen. Met wisselend succes als u het ons vraagt. De snoet wordt getooid met een ranke, maar zelfverzekerde Alfa grille. Aan weerszijden wordt die geflankeerd door gul vormgegeven luchtdoorstroomopeningen. Een drieluik dat direct geïnspireerd is op de eerder genoemde sportwagen. Erboven vinden we lichtunits waarvoor hetzelfde geldt. Alleen is een compacte stadsberline verre van hetzelfde als een lage sportrakker en daar wringt het schoentje toch een beetje. Alfa probeert de aandacht van de onnatuurlijk hoog opgetrokken ovaaltjes nog af te leiden door een een patserige sierring rond te kleven - het lukt niet echt. Nochtans zijn de flanken bol en gespierd zonder corpulent te zijn. En door z'n dikke wielbogen lijkt hij het asfalt wel aan te zuigen. Achteraan hebben de bij de Alfa 8C geleende achterlichtunits (met LED-technologie voor licht en remlicht, maar niet voor de richtingaanwijzers) wél het beoogde effect. De achterbumper is haast tot onder de oksels opgetrokken en dat accentueert de gespierde bips. Het kunststoffen paneel heeft een lijnenspel dat hint naar de vormen van een diffuser. Iets wat, afhankelijk van de versie, nog extra benadrukt wordt met een mat zwarte bekleding eerder dan de koetswerkkleur. De uitlaat is niet ingewerkt, maar bengelt eronder. Gelukkig weten de Italianen ook hoe ze dat stijlvol moeten maken. Bijvoorbeeld met (volstrekt overbodige) dubbele verchroomde eindsierstukken.
In tegenstelling tot de 147 en de 149 die als opvolger is aangeduid, zal de MiTo enkel in een versie met drie portieren het levenslicht zien. De 149 ondergaat ten opzichte van z'n voorganger een groeischeut om plaats te maken voor z'n kleine broer, maar ook zonder die ingreep blijft de MiTo onmiskenbaar de benjamin in het gamma. Ondanks z'n relatief lange neus en weelderig gedimensioneerde bumperschilden is hij slechts 4,06m lang, 1,44m hoog en 1,72m breed.