Alfa Romeo MiTo 1.4TB Conclusie

Alfa Romeo MiTo 1.4TB
Bekijk 68 foto's
Door: BV 05-08-2008

Nu het weer beter gaat met Fiat, richt de groep z'n aandacht ook op Alfa Romeo. Het dynamische merk van de groep krijgt er voor het eerst in jaren een nieuw model bij (we vergeten even de zijstap met de 8C Competizione omdat die niet kwalificeert als een model dat in hoge oplage wordt gebouwd). Er werd lang gespeculeerd over de naam van de nieuwe ‘Junior' en na een regelrechte soap viel de keuze op MiTo. Dat bekt lekker en benadrukt de link tussen Milaan (waar Alfa gevestigd is) en Turijn (waar Fiat z'n zetel heeft). De MiTo is de eerste nieuwe Alfa sinds de lancering van de nu al mythische 8C competizione en het is dan ook duidelijk waar de ontwerpers -met wisselend succes overigens- de mosterd zijn gaan halen.

Onder het gespierde en guitige uiterlijk vinden we een verzorgde cabine, met goed steunend meubilair, materialen die bij de tijd zijn en een zeer volwassen en verzorgd instrumentarium. Vooraan is de zithouding zonder meer goed. Achteraan is het plaatsaanbod krap zodra je meer dan 1,65m meet en zorgen de kleine zijruiten voor een zweem van claustrofobie. Nochtans kan je op twee oren slapen want de veiligheidsuitrusting is met onder meer zeven airbags en standaard ESP (niet uitschakelbaar - foei, Alfa!) voortreffelijk. De koffer heeft een voor deze klasse respectabel volume van 270l. De belaadbaarheid heeft wel te lijden onder de hoog opgetrokken achterbumper.

Rijden doet de MiTo met de door ons geteste 155pk sterke 1.4l turbomotor uitstekend. Het weggedrag is levendig. Het is een effect dat vooral op basis van elektronica opgewekt wordt en dat voelt toch steeds artificieel aan. Het is een rijdersauto, maar slechts aan de oppervlakte. Met een top van 215km/u en een sprinttijd van 8,1 tellen kan deze MiTo (en er zit nog een GTA-uitvoering aan te komen) nochtans aanklampen bij de besten uit z'n marktdeel. De nieuwe kleine Alfa is verkrijgbaar vanaf € 15.000, en deze potige versie moet reeds € 17.900 opbrengen. Dat levert hem wel flink wat concurrentie op, zelfs in eigen huis (van de nog steeds uitstekend rijdende 147 bijvoorbeeld). Maar volgens Alfa zal z'n uitstraling de klant over de streep trekken. We zijn benieuwd...

Geef commentaar
comments by Disqus