Dat de Koleos aan de ellenbogen niet opvallend ruim is, heeft met de passieve vieligheidsuitrusting te maken. Renault heeft immers een reputatie hoog te houden, en als de EuroNCAP binnenkort de Koleos tot schroot herleidt is, is een score van vijf sterren voor Renault de enige acceptabele conclusie. En die veiligheidsvoorzieningen nemen, onder meer in de portieren, nogal wat plaats in beslag. Renault beperkt zich tot de in deze klasse inmiddels gebruikelijke selectie van zes airbags. Het gaat dan om frontale exemplaren, zijdelingse plofkussens voor de voorste inzittenden en gordijnairbags. Die werken uiteraard enkel goed als de inzittenden gebruik maken van de driepuntsgordel waarop ze alle vijf recht hebben. Vooraan zijn die voorzien van spanners en spankrachtbegrenzers. Achteraan zijn de buitenste zitplaatsen dan weer voorzien van ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.
De actieve veiligheidssystemen bestaan uit een elektronische regelcentrale van de laatste generatie. Die gebruikt de sensoren van het ABS-systeem niet alleen om het blokkeren van de wielen te vermijden. Ze zorgt ook voor een remkrachtverdeling, noodremhulp en bewaakt de stabiliteit. Die laatste functie is uitschakelbaar, net als de tractiecontrole, maar Renault schakelt ze toch weer in zodra je snelheid maakt.