De Koleos is in feite een allegaartje van componenten die bij Renault en z'n partners gevonden werden. Zo is het onderstel en -voor de modellen die ermee uitgerust zijn- de niet-permanente vierwielaandrijving afkomstig van de Nissan X-Trail. Wel werd de wielbasis voor de gelegenheid verlengd. De motoren vinden we ook bij Nissan, maar zijn afkomstig uit de fabriekshallen van Renault. De componenten worden overigens naar Korea verscheept, waar Samsung de Koleos bouwt. We reden met wat de verkoopstopper wordt voor ons land; de voorwielaangedreven tweeliter diesel met 150pk. De motor is een moderne centrale die een soepel en beschaafd, maar weinig explosief voor de dag komt. Hij maakt in combinatie met een eveneens soepel maar niet bijzonder snel schakelende bak vooral gebruik van z'n koppel van 320Nm om de minimaal 1650kg zware koets in beweging te houden. Pers je alles uit het blok dan haalt de Koleos 100km/u in 10 tellen en is hij tot 184km/u in staat, maar van harte gaat het niet. Z'n hoge gewicht en omvangrijke koets hebben ook hun weerslag op het verbruik. Het opgegeven gemiddelde titk af op 7,2l, maar in de praktijk jaag je er gauw anderhalve liter extra door.
Dat de Koleos Koreaanse roots heeft, merk je ook aan de afstelling. Hoewel het stuur -enigszins gevoelloos, dat wel- alert op je beweging reageert, is het onderstel vooral op comfort gericht. De SUV vlak met groot gemak grote en kleine oneffenheden weg. De demping is evenwel toerijkend en onderdrukt de neiging van de koets om te gaan deinen. Renault gaat ook niet zover met de antirolstangen als we heden gewend zijn. Daardoor rolt het koetswerk wat meer in de bochten. Inzittenden blijven anderzijds gespaard van de kleine schokjes die dikke stabilisatoren doorspelen aan het interieur en dat is een verademing. Door z'n afstelling is de Koleos ook geen bochtenridder, maar hij is in regel onderstuurd en kondigt z'n intenties ruim op voorhand aan. De koets reageert alleen onvoorspelbaar als je zelf in de fout gaat en dan grijpt de stabiliteitscontrole adequaat in.