Renault arriveert rijkelijk laat op het feestje van de SUVs. Het commercialiseert de Koleos uitsluitend in Europa en dat weegt op de commerciële slaagkansen van het product. Deze Koleos is dus de vrucht van een internationale samenwerking. Hij wordt in Korea gebouwd door Samsung Motors (dat voor 80% eigendom is van Renault) en maakt gebruik van het verlengde platform van de Nissan Qashqai en de diesels van het Franse huis. Door z'n Koreaanse roots is de Koleos ook voornamelijk op comfort ingesteld. De 150pk en 320Nm sterke tweeliter dieselcentrale en de soepele versnellingsbak versterken dat gevoel alleen maar. Om snedig voor de dag te komen is de Koleos te zwaar. Een toegift voor wat ongetwijfeld een uitstekende veiligheidsscore wordt. Eén die ook z'n weerslag heeft op het verbruik, want voor veel minder dan 9 liter geraakt je met deze Renault geen 100km/u.
De koets en het interieur ogen verzorgd en bij de tijd. Erg karaktervol kan je ze echter niet noemen. Ze zijn veeleer naar rationele maatstaven ontwikkeld. Aan de binnenzijde is de Koleos geen ruimtewonder, hij biedt zeer comfortabel plaats aan z'n vijf inzittenden. Ergnonomische valkuilen zijn er nauwelijks en wie nood heeft aan opbergruimte (en zaken als tafeltjes voor de achterpasagiers) wordt op z'n wenken bediend. De koffer slikt een goede -niet uitstekende- 450l. De gedeelde kofferklep oogt avontuurlijk en is nog steeds even onpraktisch. De Koleos heeft een vanaf-prijs van € 23.900 (2,5l benzine met 170pk). Dieselen kan met deze voorwielaangedreven 2.0 dCi 150pk vanaf € 25.900.