SCORE Seat Ibiza SportCoupé eerste test
-
Interieur81%
-
Exterieur80%
-
Veiligheid79%
-
Rijgedrag64%
Interieur met uitstraling
Voorspelbaar onderstel
Sportief weggedrag?
Laaddrempel koffer
Meer Seat testsMeer?
Seat Ibiza Ecomotive
Seat Ibiza Ecomotive
Seat Altea FR
Seat Altea FR
Seat heeft z'n nieuwe Ibiza zopas op de Belgische markt losgelaten. Een uitgebreide test van de vijfdeursversie vindt u spoedig op Auto55.be. Na de zomer krijgt de vijfdeurs het gezelschap van een variant die het met twee portieren minder moet stellen. Géén driedeurs overigens. De marketingdevisie van Seat heeft beslist dat ‘coupé' lekkerder bekt. En gelukkig is het model door onze getalenteerde landgenoot Luc Donckerwolke van een lijnenspel voorzien dat de schijn kan ophouden. De driedeurs van de uittredende generatie was ongeveer zo sportief als een stokstaartje met acute artritis, maar het pennenspel resulteerde ditmaal wel in dynamische plooien. De neus krijgt een lager gepositioneerde grille terwijl terwijl de voornaamste vouwen en naden vooraan een pijl vormen. De dalende vouwlijn op de flank kreeg het gezelschap van een tweede plooilijn die in tegengestelde richting over de achterste wielkasten geschikt wordt. Bij de vijfdeurs mondt die uit in de lichtunits, maar de SportCoupé heeft slankere achterlichtblokken die zich onder de plooi nestelen. Een dakvleugeltje en een hoge bumper maken de ilusie compleet. Want ondanks de kunstig gespannen koets, kan de Ibiza SC niet wegsteken dat hij vrij hoog is (1,42m bij een lengte van 4,03m) en z'n daklijn nauwelijks afloopt.
Dat laatste is goed nieuws voor de achterpassagiers, want die moeten zich niet met restjes hoofdruimte tevreden stellen. Achter de achterbank zijn de pluspunten overigens schaarser. De Ibiza slikt weliswaar 17 liter meer dan voorheen.. 284l is niet meer dan correct in dit segment. Bovendien moet je je boodschappen wel steeds over de egotrippende achterbumper heisen. Hoewel Seat ongetwijfeld moest laveren tussen strenge kostenmarges, oogt het interieur bijzonder fraai. De kunststoffen zijn van een meer dan behoorlijk allooi, het geheel oogt bijzonder degelijk en de afwerking is onberispelijk. We missen wat Zuiders temperament, maar sussen ons met een Duits-degelijk beredeneerde ergonomie. De Ibiza verfrist zonder dat er onaangename verassingen zijn. En de herinnering aan z'n voorganger vervaagd alweer...
Seat krijgt binnen de VW-groep als eerste de beschikking over het nieuwe platform voor het B-segment. Daarop vinden we straks ook (onder meer) de VW Polo en Skoda Octavia. Een onderstel dat zich voorbeeldig voorspelbaar en goed controleerbaar toont. En waar overduidelijk géén enkele Spanjaard met z'n vingers heeft aangezeten. De afstelling is zonder meer Duits, met inbegrip van het (niet erg sportief aandoende) gradueel opstekende onderstuur. Iets waar je met geen stokken aan kan verhelpen. Kleine oneffenheden kunnen ook beter opgevangen worden, al geeft die tekortkoming inzittenden misschien wel een sportiever gevoel. Seat mag ook als eerste binnen het segment een auto aanbieden met een zeventraps-DSG-automaat. Die wordt gecombineerd met de 1.6l benzine met 105pk. Die komt bovenop de 70pk sterke 1.2 (een driecilinder) en de 1.4 met 80pk (en vier cilinders). VW weet het potentieel waarover deze nieuwe, sterkere en tegelijk lichtere architectuur beschikt, deskundig te verknoeien door z'n afdankertjes van dieselmotoren onder de kap te lepelen. Die zijn allen van de (heel) oude generatie, met pompinjectoren. Een 80pk 1.4 TDI driecilinder die op vlak van geluid en trillingen 10 jaar geleden al niet meer bij de tijd was, ook al is hij ijverig. Erboven vinden we nog twee antieke stukken, beiden 1.9l groot en respectievelijk 90 en 105pk sterk. Vergeet je even het karakter, dan presteren die motoren aardig en is hun dorst van 4,3l (1.4) of 4,5l (beide 1.9's) bijzonder bescheiden. De eerste stoot 114gr CO2/km uit, de 1.9's tikken af op 119gr/km. De 1.4 TDI levert je dus een ecobonus op. In heel wat Europese landen -maar niet het onze- is dat ook voor de krachtiger versies het geval. Wij moeten ons zonder tegemoetkoming door de onnatuurlijk lange verhoudingen van de handgeroerde vijfbak werken.
Seat mag dan al voor ‘auto emocion' staan, rationele aankoopargumenten worden niet over het hoofd gezien. De nieuwste Ibiza haalt dan ook 5 sterren op de EuroNCAP crashtests. En dat is niet alleen het resultaat van een goede score voor de inzittenden. Voor de voetgangerveiligheid haalt de Ibiza ook een puike drie sterren. Vier airbags zijn standaard, maar je kan ook gordijnairbags laten toevoegen. De actieve voorzieningen omvatten steeds een ABS-centrale van de laatste generatie (dus met noodremhulp en remkrachtverdeler). Stabiliteitscontrole is op de huidige versies optioneel, maar zal seriematig gemonteerd worden op de krachtiger varianten die nog in de pijplijn zitten.
Het prijskaartje van deze Ibiza is nog niet bekend. Voor de vijfdeurs bedraagt de vanaf-prijs evenwel € 11.990. We gaan ervan uit dat deze driedeurs voor ongeveer € 500 minder in de catalogus komt, maar misschien moeten de marketingboys die de naam SportCoupé hebben uitgevonden ook betaald worden en schakelt Seat daarom de prijs gelijk met de vijfdeursvariant. Eind deze maand hebben we uitsluitsel.