Voor wat zijn passieve veiligheidsuitrusting betreft, neemt de Scirocco het beproefde arsenaal over van de kernmodellen van het VW-gamma, de Golf en Passat. Bij zijn ontwikkeling stond de bescherming van voetgangers centraal, begrijpelijk, gezien de speciale waarde die de NCAP daaraan hecht bij het toekennen van de sterren.
Standaard tellen we zes airbags (frontale airbags, zijairbags vooraan en gordijnairbags). Ook voor Isofix-punten aan de achterzetels moet de koper niet bijbetalen, evenmin als voor ESP. VW monteert een zeer recente versie, waarbij de giersensoren en dwarsversnellingssensoren in de behuizing van het systeem ESP geïntegreerd zitten.
Wanneer een bepaalde drempel wordt overschreden, die laat vermoeden dat een ongeval onvermijdelijk is, activeert een centrale stuureenheid de airbags en gordelspanners, maar ontsteekt tevens de waarschuwingslichten. Bovendien worden de portieren ontgrendeld om hulpverleners gemakkelijk toegang te verlenen tot de mogelijk gekwetste inzittenden, gaan de plafondlampjes branden als hulp bij de oriëntatie voor inzittenden en hulpverleners, terwijl ook de benzinepomp uitvalt om het risico op brand in te dijken.
Vanaf begin 2009 verschijnt ook nog een adaptieve snelheidsregelaar (ACC) op de optielijst.