De Scirocco vertrekt voor de afstelling van zijn onderstel vanuit het beproefde chassis van de Golf GTI. Daar kunnen we niet treurig om zijn, temeer daar VW het onderstel niet zomaar klakkeloos overnam, maar aanpassingen uitvoerde om de gewijzigde gewichtsverdeling te compenseren. Dat resulteert in een evenwichtig en veilig neutraal weggedrag voor dagelijks gebruik, waarbij voldoende speelsheid blijft om echt te gaan stoeien met de Scirocco. Vergeten we evenmin de flink uit de kluiten gewassen spoorbreedte, die heel wat bijdraagt tot de grip op het wegdek. Ook de elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting sluit zich aan bij deze filosofie. VW beschikt over een exemplaar waarvan de karakteristiek aan elk wagentype kan worden aangepast. Dat gebeurde ook voor de Scirocco, die een cartografie gedownload krijgt met een krachtig terugloopkoppel en een direct stuurgevoel. Missie geslaagd, want de Scirocco stuurt direct en laat zich ook zo voelen. Hoge bochtsnelheden zijn helemaal zijn ding. Het is een wagen met een mooi evenwicht tussen sportiviteit en comfort, al is de keuze van de motor sterk bepalend voor het rijplezier dat we mogen verwachten. Met de 200 pk krachtige 2.0 TSI valt er natuurlijk niets te klagen, maar het is de 160 pk 1.4 TSI die het meest verrassend uit de hoek komt. Zijn compressor en turbo zijn in serie opgesteld. Een elektromagnetische koppeling die in de module van de koelvloeistofpomp geïntegreerd zit, zorgt voor het in- of uitschakelen van de compressor, die door een bijkomende riem wordt aangedreven. De overgangen verlopen zonder schokken en de kleine 1.4 laat zijn bescheiden cilinderinhoud absoluut niet voelen.
Optioneel biedt VW een aanpasbare ophanging die gebruik maakt van schokdempers met elektrisch instelbare ventielen voor de doorstroming van de olie. Het systeem laat keuze uit drie werkingsmodi - ‘Normaal', ‘Sport' en ‘Comfort' - die via een toets vóór de schakelpook geselecteerd worden. Het standaard onderstel valt niets te verwijten, maar met deze DCC-optie rijdt de Scirocoo nog wat verfijnder en vooral persoonlijker. Het koetswerk blijft onder alle omstandigheden mooi parallel met het wegdek en bij slecht wegdek of over lange afstand, zal de comfortfunctie bij heel wat passagiers op applaus onthaald worden.
Vergeten we evenmin te vermelden dat de 1.4 TSI 160 pk en de 2.0 TSI optioneel met DSG-schakelmechaniek leverbaar zijn. Op de 1.4 TSI is dat een exemplaar met 7 verhoudingen; op de 2.0 TSI zijn dat er 6.