Volkswagen Scirocco 1.4 TSI Inleiding

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI
Bekijk 7 foto's
Door: BV 01-07-2008

We hebben lang moeten wachten op de revival van het sportieve VW-model, waarvan bijna 800.000 exemplaren een koper vonden in de periode tussen 1974 en 1992. De eerste generatie debuteerde in 1974 en zong het uit tot 1981. VW kleurde er het ‘post Capri en Manta'-tijdperk mee, twee succesmodellen van concurrenten Ford en Opel, die een toegankelijke prijs combineerden met een sportieve look. De prestaties waren lang niet altijd in harmonie met het uiterlijk, iets waar VW met zijn Scirocco wel aan sleutelde.

Toen Ford en Opel zich al in een grijze mantel hadden gehuld en kleurloos design domineerde, lanceerde VW een tweede generatie van de Scirocco, die het 11 jaar lang (.) kopers wist te verleiden. Opvallend waren de zeer bescheiden instapmodellen met 60 pk (1,3 l), 70 pk (1,5 l) en 85 pk (1,6 l), die fel contrasteerden met de in 1985 voorgestelde GTI/GTX, die een 1.8-litermotor met vier kleppen per cilinder en Bosch KA Jetronicinjectie toepaste voor een topsnelheid van 208 km/u en 0 - 100 km/u sprint in 8,1 s.

De nieuwe VW Scirocco blijft trouw aan het oorspronkelijke 2 + 2 concept, maar interpreteert het coupé koetswerk op een heel eigentijdse manier. Voor de productie trekt VW naar Palmela in Portugal, waar ook de Sharan monovolumewagen en de EOS geproduceerd worden.

Opvallend bij deze nieuwkomer, is de doorvoering van de ‘downsizing'-gedachte. Zo wordt de basisversie voortbewogen door een 1.4 TSI turbomotor, goed voor 122 pk en meteen 200 km/u snel. Daarna volgt de uiterst aantrekkelijke 1.4 TSI die een turbo drukvoeding en een compressor met mechanische riemaandrijving combineert, zodat het koppel al bij lage toerentallen een hoge waarde haalt. Deze motor levert 160 pk en voldoet volledig aan de momenteel vastgelegde milieunormen volgens EU5. Momenteel plaatst de 2.0 TSI turbomotor met 200 pk de kroon op het Scirocco-gamma. Het dieselaanbod beperkt zich voorlopig tot de bekende 2.0 TDI (140 pk) met common rail inspuittechniek, waarbij de inspuitdruk kan oplopen tot 1.800 bar. Met zekerheid zal ook de 170 pk afgeleide van deze motor in de nabije toekomst op de prijslijst verschijnen.

Wat dat laatste betreft, kunnen we voorlopig enkel vermelden dat VW in Duitsland stevig in de aanval gaat, met een uiterst scherpe basisprijs van 21.750 euro voor de 1.4 TSI 122 pk, inclusief een meer dan behoorlijke standaarduitrusting.

Als directe concurrent voor de nieuwe VW Scirocco noemen we de Opel Astra GTC, die een nog breder motorenpallet voorschotelt en daardoor al een eind onder de 20.000 euro in de prijslijst staat, zij het met bescheiden 90 pk 1.4 16V TwinPort. Bij Ford kunnen we niet voorbij aan de Focus ST, maar die is er enkel met 2.5i motor, 225 pk sterk en daardoor hooguit een rivaal voor de 2.0 TSI van VW. Met een prijskaartje van slechts 25.300 euro is hij wel bijzonder aanlokkelijk... Met meer merkimago treden de BMW 1-Reeks (vanaf 21.700 euro voor de 1.6 / 122 pk) of 1-Coupé aan en recent ook de Mercedes-Benz CLC-Klasse (vanaf 28.677 euro voor CLC 180 K / 143 pk). Tenslotte is er nog de Volvo C30, die naar constructie helemaal op dezelfde golflengte zit, maar qua prestaties dan weer niet zo speels uit de hoek komt (20.750 euro voor 1.8 / 125 pk). We moeten toegeven, de VW Scirocco is een geval op zich.

Geef commentaar
comments by Disqus