Het design van de nieuwe VW Scirocco valt onder de verantwoordelijkheid van niemand minder dan Walter de Silva (chief-designer voor het VW Concern) en Klaus Bischoff (chief-designer bij VW).
Vanzelfsprekend dringt een vergelijking met de Golf zich op en dan valt op dat de Scirocco dik 5 cm breder uitvalt en vooral 6 cm lager is. Zijn vormgeving is niet langer dat van een coupé met sterk afhellende daklijn, maar kan best omschreven worden als een ‘coupé-break', waarbij de daklijn juist extreem lang doorloopt. Vooraan laat hij zich opmerken door een fijn radiatorrooster met glanzend zwarte lamellen, dat nauwelijks nog enige functionele waarde heeft naar de motorbeademing toe, maar optisch de beide koplampen maximaal naar buiten drukt, waardoor een zekere agressieve aanblik ontstaat, altijd goed om de linker rijstrook van de snelweg schoon te borstelen. De ‘ogen' van de Scirocco laten verchroomde cilinders zien in contrast met briljantzwarte oppervlakken aan de binnenzijde van de lichtblokken. Onder de bumper, die duidelijk herkenbaar is, zit een stevige luchthapper voor het vrij laten ademen van de motoren. Afhankelijk van de weerhouden koetswerkkleur blijft deze inlaat eerder discreet. Samen met de Beetle draagt de Scirocco als enige VW het merklogo op de motorkap en niet op het radiatorrooster.
Kenmerkend voor het silhouet van deze nieuwste VW-telg is de lang doorgetrokken daklijn (1,80 m) die uitloopt op een flinke dakspoiler. Optioneel stelt VW een groot transparant panoramisch dak voor, dat zich uitstrekt tussen de A- en de B-stijlen. Het haalt veel licht naar binnen, terwijl het de warmte uitsluit: slechts 8,2% van de UV-straling, 2,8% infraroodstralen (warmte) en 6,9% procent van het zichtbare licht kunnen doordringen. Bovendien is er een oprolbaar zonnescherm als aanvullende bescherming. Met een druk op de knop kantelt het dak 39 mm naar boven.
Achteraan valt de nadrukkelijk geaccentueerde schouderlijn vanaf de portieren op, alsook de sterk verticaal lopende achterklep. Dat plaatst de Scirocco optisch als een rotsblok op de weg. Jammer is de hoge drempel tot de kofferruimte.
VW monteert standaard 17" aluvelgen met 225/45 banden. Op de optielijst staan 18" exemplaren. Nog een opmerkelijk detail: tussen de koetswerkkleuren duikt ook het beruchte ‘Gifgroen' op als hulde aan de eerste generatie Scirocco's.