VW blijft met zijn nieuwe Scirocco trouw aan het oorspronkelijke 2 + 2 concept, maar interpreteert het coupé-koetswerk op een heel eigentijdse manier. Eigenlijk kunnen we nog nauwelijks spreken van een coupé-dakverloop, want we krijgen te maken met een ‘coupé-break'-achtig koetswerk, waarbij de daklijn zeer lang doorloopt. Achteraan ontdekken we een sterk geaccentueerde schouderlijn en een verticaal lopende achterklep. Vier sportieve en uitstekend gevormde kuipstoelen typeren het interieur, dat getuigt van een uitstekende productiekwaliteit. Nog een blikvanger zijn de fraai gevormde portierpanelen met bijzonder gestileerde grepen. De zeer volledige veiligheidsuitrusting omvat standaard ESP.
Onder de kap valt op hoe VW omgaat met het begrip ‘downsizing'. Basismotor is een 1.4 TSI met 122 pk vermogen. Hetzelfde blok, doch bijgestaan door een turbo drukvoeding en een compressor, brengt het tot 160 pk en is een absolute aanrader voor de nieuwe Scirocco, die zich positief laat opmerken door een evenwichtig en veilig neutraal weggedrag voor dagelijks gebruik. Er rest voldoende speelsheid om te gaan stoeien met de Scirocco, die mooi direct stuurt en veel gevoel met de weg biedt. Hoge bochtsnelheden zijn helemaal zijn ding!
In Duitsland debuteert de Scirocco met een prijsvork van 21.750 euro voor de 1.4 TSI 122 pk tot 27.400 voor de 2.0 TSI 200 pk met DSG-schakelmechaniek, inclusief een meer dan behoorlijke standaarduitrusting. Het is dan ook jammer dat wij moeten geduld oefenen tot november, zodat momenteel ook geen concrete prijsinformatie beschikbaar is voor de Belgische markt. Ongetwijfeld zal de VW Scirocco weer een gedroomd model zijn waar de vele tuningbedrijven hun creativiteit naar hartelust zullen op botvieren... als ze zich er maar niet aan vergrijpen.