Ford Kuga 2.0 TDCi Interieur

Ford Kuga 2.0 TDCi
Bekijk 33 foto's
Door: BV 27-06-2008

In het interieur bekruipt ons een déjà-vu-gevoel. Iets wat niet noodzakelijk een slechte zaak is. De boordplank en de handig in het dashboard ingewerkte versnellingspook doen aan dat van de S-Max denken en daarover kan je weinig slechts verzinnen. De afwerking is verzorgd en de materiaalkeuze doet modern aan met de talrijke in een zilvertint gelakte siervlakken. Je kan in het interieur op verzoek ook een spat blauwe of oranje verf laten verwerken en dat is op z'n minst origineel. De bedieningselementen en de boordplank zijn amper het vermelden waard. Dan weet u dat de ergonomie helder is en de afleesbaarheid van de wijzerplaten vrij van kritiek is. Allemaal goed nieuws dus. Alleen het geavanceerde geluids- en navigatiesysteem, een optie van nog eens € 1.000 liet ons regelmatig in de steek. Vooral als we de iPod-aansluiting gebruikten was het ding nukkig.

De Kuga is qua binnenruimte vergelijkbaar met een (veel goedkopere) Focus. Maar hij zoekt het vanzelfsprekend wat meer in de hoogte. Daardoor krijg je vooral achteraan een respectabele beenruimte. Het zitmeubilair is niet Duits-hard, zoals tegenwoordig de regel is. En toch is de gerealiseerde steun voortreffelijk. Je moet al marathonritten afleggen wil vermoeidheid optreden. Dat je achter het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel steeds lekker zit , is natuurlijk ook meegenomen. Vooraan moet je het stellen met een bescheiden handschoenkastje en een armdiepe middenconsole. Bekerhouders zijn uiteraard aanwezig. Ford heeft per slot van rekening Amerikaanse roots. Achteraan vind je bovengemiddeld veel opbergruimte, in de vloer bijvoorbeeld, en klaptafeltjes à la monovolume. De flexibiliteit van een monovolume ontbeert de Kuga wel.

De koffer slikt 410l en is, zoals we dat inmiddels gewend zijn, regelmatig van vorm. We hoeven u al niet meer wijs te maken dat deze stoere stedeling trendgevoelig is. En omdat de trend dicteert dat de kofferklep in twee delen geopend moet kunnen worden, heeft de Kuga juist dat. Bij veel modellen is het de achterruit, dan wel de ganse klep die zich opent. Kuga doet het echter met een kleine en (iets) grotere klep. Een gadget dat uiteraard op de prijs weegt en als u het ons vraagt nog steeds volstrekt onzinnig is. De laaddrempel is vanzelfsprekend wat hoger dan bij een normale middenklasser. Veel scheelt het evenwel niet. Wie meer laadcapaciteit nodig heeft, kan de achterbank in ongelijke delen omvormen tot een verlengstuk van de bagagevloer op gelijke hoogte. Goed voor 1.405l.

Geef commentaar
comments by Disqus