Laat ons het eerst even over de afmetingen hebben. Dan hebben we dat al uit de weg. De breedte bedraagt 1,84m en het model positioneert zich met een lengte van 4,44m duidelijk in het M1-segment. Het spreekt voor zich dat de Kuga een stuk hoger is dan de Focus waar hij op gebaseerd is. Z'n voorhoofd groeit tot 1,71m, waar je nog eens de kunstig uitgewerkte dakrail bovenop moet tellen. De zin voor detail van de designers was even zoek toen ze de antenne moesten inwerken, want dat rubberen staafje staat nog gewoon bovenop het dak. Een ingewerkte antenne of vin is uiteraard verzorgder en bovendien is ons opgevallen dat de Kuga er in ondergrondse parkeergarages graag bordjes mee aantikt.
De Kuga spreekt aan. Als de aandacht die we kregen van onze medeweggebruikers iets duidelijk maakte, dan was het wel dat. Ford heeft nog eens een blik ‘Kinetic Design' opengetrokken. Dat levert behalve een gaapende omgekeerde trapeziumvormige grille nog een hoop andere strakke lijnen op. Uiteraard aangevuld met stijlelementen als een beschermplaat onder de voor- en achterbumper en dubbele uitlaten. Toch zijn we niet onder de indruk. We vinden de koets een barokke harrewar van lijnen en stijlelementen. Alsof de ontwerpers niet wisten wanneer ermee op te houden. Extra plooilijnen over de motorkap, een luchtdoorstroomopening onder de voorste lichtblokken, patserige mistlichten... Al valt over smaak niet te twisten. Laat ons dan alvast de houdbaarheid van het nijverige lijnenspel in vraag stellen. Ford heeft het moeilijk om modellen te maken die hun jaren met glans dragen en de Kuga lijkt hetzelfde lot beschoren.