Als jachthonden die bloed geroken hebben, stormen de Europese constructeurs de compacte SUV-markt op. Nochtans hebben de Koreanen en Japanners de buit al van de vetste kluiven gespeend. Of niet? Als je het aan VW, Ford, Volvo, Peugeot... vraagt, valt er nog genoeg te rapen. En overtuigen zullen de nieuwelingen vooral doen met stijl. Zoals deze Kuga, die onder z'n hippe lijnenspel aan niet permanente vierwielaandrijving (tegen een meerprijs dan nog) onvoldoende in huis heeft om de bebaande paden te verlaten. Maar als je op het asfalt blijft, zoals het gros van het cliënteel, dan kan het bij de Focus geleende onderstel schitteren. En dat de 136pk sterke 2.0TDCi goede maatjes is met de zesbak kan de pret alleen maar vergroten.
Aan de schaduwzijde parkeren we vooral de prijs van de Kuga. Een vierwielaangedreven variant is er pas vanaf € 29.200, terwijl er nauwelijks objectieve argumenten zijn die dat rechtvaardigen. De binnenruimte is correct, maar komt niet in de buurt van die van goedkopere Mondeo Clipper (om maar één voorbeeld aan te halen). T'is overigens een ziekte die eigen is aan het segment. Maar de marketingboys weten dat u met een Kuga, Tucson, Tiguan of Koleos vooral een imago koopt. En dat mag wat kosten, niet? Ben je in dit segment op zoek, proef dan vooral eens de rijeigenschappen van de Kuga en laat u niet overdonderen door z'n barokke lijnenspel. Dat zou het wel eens moeilijk kunnen krijgen met de grillen van vadertje tijd.