Ook in het segment van de superberlines is het tegenwoordig met de ellenbogen werken. Deze C63 AMG moet het inmiddels opnemen tegen de Audi RS4 (we wachten nog op de nieuwe generatie), de briljante BMW M3 (zie ons testarchief) en nieuwkomer Lexus met de IS-F. Z'n basisprijskaartje van € 73.447 torent alvast boven dat van de momenteel beschikbare concurrenten uit, terwijl de uitrusting niet meer dan correct is. Maar de C heeft met z'n 6.208cc's dikke V8 niet alleen de grootste, maar ook de krachtigste motor in huis. 457pk en 600Nm zijn voldoende voor een sprinttijd van 4,5 tellen en een begrensde top van 250km/u. T'is genoeg om de M3 alle hoeken van de kamer te tonen. Maar de Beemer toonde zich ten allen tijde voorspelbaar en controleerbaar. Gelukkig voor Mercedes heeft het ook die discipline onder de knie. AMG kiest voor een niet instelbare ophangin en een zeventrapsautomaat van het conventionele type. En toch tovert het daarmee een auto uit de hoed die net zo goed kan dienen voor een comfortabele en discreter rit als dat hij hevig driftend rubber naar het hiernamaals stuurt.
De C63 krijgt een specifieke binnen- en buitenaankleding. En die is voor kenners in beide gevallen niet mis te verstaan. Maar ze is tegelijk discreet genoeg om op het juiste moment onder de radar door te glippen. Ook dat is een kunst. Wie regelmatig het onderste uit de kan wil, koopt best meteen aandelen in een raffinaderij, want er verdwijnt nogal wat door de cilinders. Groene jongens kunnen daar ook niet goed tegen. De inzittenden zullen het niet aan hun hart laten komen. Zij worden met uitstekend meubilair verwend en met de beste zorgen omgeven. De vieligheidsuitrusting is van huis uit meer dan correct (o.m. zeven airbags en een ganse elektronicawinkel). En je kan ze bovendien nog gevoelig uitbreiden. We zouden wat kunnen zeggen over de prijs van de opties, al maakt dat voor de klant van dit type auto's wellicht weinig uit.