Het motorenpalet van de X6 bestaat uit 306 of 407pk sterke benzinemotoren (genoeg om het enkele Cayennes waarnaar we in de inleiding verwezen knap lastig te maken) en twee dieselmotoren. De instapper is een drieliter met enkele turbo die in twee vermogensversies bestaat. De 235pk sterke fabrieksversie en de variant die op 211pk de strot wordt afgeknepen om zich te plooien naar de grillen van de Belgische fiscaliteit. Van diezelfde 2993cc zescilinder lijnmotor wordt de dubbel geblazen variant als X6 xDrive35d gesleten. Goed voor 286pk en een enorm koppel van 580Nm. De eerste diesel wordt wellicht populairder, maar om het potentieel van het platform te testen leek de tweede ons meer aangewezen. Die laat op papier alvast indrukwekkende cijfers opmeten. In combinatie met de nagenoeg onvoelbaar en foutloos schakelende automaat rept de 2,2 ton zware SUV zich in amper 6,9 tellen naar 100km/u. Met een top van 236km/u heeft hij geen begrenzer nodig. De kracht wordt via BMW's xDrive -permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling tussen de voor- en achteras- op het asfalt overgebracht. Adaptive Drive, een optie van liefst € 3.450 zet 12kg extra op de weegschaal maar regelt de omwentelingssnelheid afhankelijk van de vraag tussen beide achterwielen. En daar zijn we bepaald van onder de indruk, want de X6 gaat in bijzonder veeleisende omstandigheden overstoorbaar door de bocht. Grip hebben is natuurlijk wel een vereiste, maar dat is met de optioneel gemonteerde 335-achterrubbers van ons testexemplaar nooit een probleem gebleken.
De ophanging is stug, vooral wanneer de aanslag op één wiel is. Dat is te wijten aan het voor de constructeur traditionele gebruik van zeer dikke antirolstangen. Die houden de hoge en zware koets in de bochten ook zeer vlak en dat is meegenomen. De X6 oncomfortabel noemen is evenwel een brug te ver. Als het wegdek wat wil meewerken is het comfort zelfs uitstekend. Hoewel je In theorie zou de X6 op terrein aardig uit de voeten moeten kunnen, maar de ophanging is duidelijk niet met die idee afgesteld, dus we raden excursies op het onverhard af, ook al is aan de voornaamste technische eisen (lees: vierwielaandrijving en bodemvrijheid) voldaan. BMW kiest voor een relatief hoge stuurweerstand en sterke bekrachtiging. Een afstelling die de sportiviteit van het model in de verf zet en een uitstekende feedback garandeert.
De X6 springt steeds overtuigend uit de startblokken. De zespitter produceert daarbij wel meer decibels dan we in een auto uit dit segment verwachten. Het blok springt ter compensatie wel bijzonder zuinig met de brandstof om. Officieel neemt die genoegen met 8,3l/100km en dan raak je met de tank 1.000km ver. We verstookten tijdens onze test iets meer dan 13l. Dat is met de zweep erop nog steeds een indrukwekkend cijfer dat BMW's expertise ter zake bevestigt.