BMW's groei van het afgelopen decennium is haast uitsluitend te danken aan de agressieve modellenpolitiek van het merk. De Duitsers zijn constant op zoek naar nieuwe segment, die ze liever uitvinden van veroveren. Dat deden ze eerder met de eerste generatie van de X5 en later met de X3. En nu aast het merk op een derde luik van het vervolgverhaal, met deze X6. Dat is volgens de marketingguru's de eerste Sports Activity Coupé ter wereld. In mensentaal is het een SUV met de daklijn van een coupé, gespierde lijnen en een uitgesproken sportief weggedrag.
Op papier is het een aantrekkelijk concept, maar er zijn nogal wat hindernissen te nemen. En dat doet BMW uitstekend. De door ons geteste diesel is met 286pk en 407Nm in staat om te overtuigen (6,9 tellen voor de sprint en een top van 236km/u). Hij is gezien de taak die hem voorgeschoteld wordt (de X6 weegt toch 2,2 ton) zuinig en z'n klank is het enige minpunt. Het weggedrag van deze X6 is onverstoorbaar, zelfs tijdens waanzinnige bochtencombinaties in slechte omstandigheden. Dat is niet alleen aan de adaptieve xDrive te wijten, maar ook aan de verdeling van het vermogen tussen beide achterwielen.
Het interieur erft veel van de X5 en dat is wat materiaalkeuze, afwerking en ergonomie betreft een goede zaak. De X6 brengt u wat minder kofferruimte, een hogere laaddrempel en offert omwille van de beperktere breedte ter hoogte van de schouders en ellebogen de centrale zitplaats achteraan. Dan rest ons enkel nog het prijskaartje. De marketing dicteert dat de X6 duurder is dan de X5, al zijn ze technisch nagenoeg identiek. Voor identieke versies, al zijn die er nauwelijks omdat de X6 evoluties van motoren van de X5, bedraagt het prijsverschil zo'n € 4.000. Let wel steeds op de opties, want terwijl de X6 xDrive35d standaard € 65.350 kost, bedraagt het prijskaartje van de testwagen al € 88.225. En dat brengt ons bij de eindconclusie... de Porsche Cayenne mag z'n borst al natmaken.