De ingrediënten voor het interieur van deze Impreza zijn dezelfde als voor modellen die het met een meer bescheiden paardenstal moeten stellen. Je mag je verheugen op een heldere ergonomie. De kunststoffen zijn hoogwaardig in die zin dat ze de tand des tijds probleemloos zullen doorstaan. Echt aangenaam voelen ze evenwel niet aan. Daar is nog ruimte voor verbetering, al dient gezegd dat die ‘soberheid' ook typisch is voor het merk. Omdat we met een topversie aan de haal gingen worden we getrakteerd op een geïntegreerd radio/navigatie-unit met aanraakscherm. Een eenheid die intuïtief werkt zolang je de navigatie links laat liggen. Daarvan is de invoer zenuwslopend.
Specifiek voor de STi zijn z'n sportstoelen of -bij uitbreiding van het budget- de kuipjes van Recaro. En die laatste strekken tot aanbeveling. De schelp is als een tweede huid en ondanks beperkte instelmogelijkheden (helling zitvlak, positie zitvlak en hellingsgraad rugleuning) zitten ze als gegoten. Als bestuurder kijk je uit op een wijzerplaat met centrale toerenteller, geflankeerd door kleinere klokjes met enerzijds het benzinepijl en aan de andere kant de snelheidswijzer. Het instrumentarium is uitgevoerd in het voor STi typische kersenrood (door menigeen omschreven als roze) en wordt rood verlicht. De overige STi-kenmerken omvatten een sportstuur van fabrikant Momo -die ons nog nooit teleurstelde- een specifieke bekleding die op de voorts ongewijzigde achterbank ook gebruikt wordt. Noteer eveneens een lichtmetalen pedaalstel, aangepaste vloermatten en je hebt het wel gehad.
Aan de functionele eigenschappen van de Impreza vijfdeurs wordt eigenlijk niet geraakt. Passagiers op de achterbank moeten alleen dulden dat de Recaro's minder ruimte voor de knieën laten. De koffer is dankzij de schuin aflopende achterklep beter toegankelijk dan voorheen. De achterbank laat zich in twee delen neerklappen. Subaru weigert halstarrig om koffervolumes in de technische fiche op te nemen en we hebben het niet nagemeten, maar neemt u van ons aan; het is voldoende. Auto's met plaats voor vijf, een volwaardige koffer en de prestaties van deze Japanner groeien bepaald niet aan de bomen...