Subaru maakte in het WK Rally furore met de Impreza. Sterker nog, de van oorsprong eerder inspiratieloze sedan schopte het met enkele wereldtitels op zak zelfs tot een icoon. Iets wat net zo veel de verdienste was van de geblazen versie die het merk in de catalogus parkeerde. In het begin heette die GT, maar bij de vorige generatie werd die omgedoopt naar WRX. Kwestie van nog meer nadruk op de rallygenen te leggen. De WRX zwaaide uit met 230pk en een relatief toegankelijk prijskaartje van zo'n € 25.000. Maar z'n hoogdagen zijn voorbij. De Europese leiding van het eigenzinnige Japanse merk heeft beslist de variant niet meer bij ons op de markt te brengen. En de CO2-heisa van de jongste tijd heeft daar veel, zo niet alles, mee te maken. Maar de STi komt nog wél naar het Oude Continent. Een creatie waartegen de WRX verbleekt. Het letterwoord staat voor Subaru Technica international, maar de Japanners hadden hem net zo goed Mean Machine kunnen noemen. Van de herinneringen aan de laatste STi die door onze vingers ging, krijgen we nog steeds kippevel.
De verbeteringen die de nieuwe Impreza-generatie te beurt vielen hadden de onvermijdelijke invloed op de prijs. Voor de prijs van wijlen de WRX neem je nu net de atmosferische tweeliter mee naar huis. En deze dondermachine tikt pas af op € 43.295. Voor die prijs is de STi wel compleet uitgerust. Je hebt recht op sportzetels, een snelheidsregelaar (onmisbaar als je niet te hard wil gaan) en klimaatregeling. Daarboven vind je de STi Executive die een navigatiesysteem, BBS-velgen, Recaro-zetels en sleutelloze toegang die voor € 47.995 de uwe wordt. En voor nog eens € 300 extra krijg je er nog getinte ruiten en mistlichten bovenop. Hou ook even in de gaten dat u vadertje staat nog moet sponsoren...