Voor het eerst in de geschiedenis is de sterkste Impreza een vijfdeurs. De WRX bestond eerder al als Sedan en als Plus (het best te omschrijven als een kruising tussen een break en een vijfdeurs) maar de STi hield het altijd op vier deuren en een vlakke kofferklep. Deze nieuwste STi is zowaar een hatchback. Subaru heeft namelijk ontdekt dat daar voordeel uit te halen valt. De aërodynamische eigenschappen van zo'n model zijn immers beter. Er kan evenwel geteurd worden over het verlies van karakter. En dat geldt niet alleen voor de kont. De portieren hebben voortaan conventionele raamlijsten terwijl de Impreza vroeger gezegend was met frameloze ruiten. Iets dat er wat ons betreft een beetje bijhoorde... Het speelgoed dat ons door Subaru werd voorgereden was in een eerder discrete zwarte lak met zilverkleurige BBS lichtmetalen 18-duimers uitgevoerd. Voor de fans melden we ook even dat Subaru de velgen ook nog steeds in een goudtint aanbiedt.
De koets werd in vergelijking met z'n voorganger wat breder, maar niet langer. Als je weet dat de wielbasis met 10cm toenam dan kan het niet anders of de Impreza heeft een zelfzekerder voetdruk gekregen. En korte voor- en achteroverhangen zorgen voor drogere reacties op stuurinput met vooral minder neiging tot overstuur.
De STi maakt z'n sportieve inborst wereldkundig met een aangepast koetswerk. Dat is het resultaat van een vorm-volgt-functie-ingestelheid. De dikke luchthapper op de motorkap is nodig om de turbo van voldoende koellucht te voorzien. Z'n inplanting is evenwel subtieler als voorheen. Het spoor is een stuk breder dan bij z'n minder krachtige broers. En daarvoor moet natuurlijk wel huisvesting voorzien zijn, dus de wielkasten zijn zowel voor- als achteraan gevoelig breder. Aan de voorzijde optimaliseren de extra koelsleuven de luchtstroom rond het motorblok. Aan de achterzijde is de uitlaatlijn met vier spruitstukken getuige van het aanzienlijke potentieel van deze creatie. Evenmin onbelangrijk is de ingewerkte diffuser aan de achterzijde en de geprononceerde voorvleugel onder de bumper vooraan. Samen zorgen ze voor neerwaartse druk en dat is mooi meegenomen als je de limieten gaat opzoeken.