Subaru Impreza WRX STi Conclusie

Subaru Impreza WRX STi
Bekijk 36 foto's
Door: BV 03-06-2008

Subaru wist de afgelopen decennia met de regelmaat van de klok het WK Rally naar z'n hand te zetten. Een prestatie die op het actief van de Impreza kon geschreven worden. De van oorsprong weinig inspirerend vormgegeven Japanse sedan hield er een heldenstatus aan over. Niet in het minst omdat het merk eerst de GT en daarna de WRX uitbracht. Auto's die de rallysensatie binnen het bereik van heel wat liefhebbers brachten dankzij de permanente vierwielaandrijving en de geblazen boxermotor en een aantrekkelijk prijskaartje. De WRX wordt ook van de nieuwste generatie gebouwd, maar Subaru heeft besloten die niet naar Europa te brengen. Omwille van de strenger wordende CO2-wetgeving is er slechts ruimte voor één uitspatting. En de keuze is gevallen op deze nog straffere STi. Z'n geblazen 2,5l boxermotor is goed voor 300pk en 407Nm trekkracht. Voldoende voor een sprinttijd van amper 5,2 tellen. Maar z'n prijskaartje, vanaf € 43.295 is wel een stuk minder democratisch.

De STi van de vorige generatie was een extreme rijmachine die een bijzonder actieve rijstijl vereiste. Maar Subaru heeft de scherpe kantjes afgeveild. Deze nieuweling is weliswaar krachtiger en lichter (-10kg ondanks een betere uitrusting). Hij is ook stiller, comfortabeler, veiliger (noteer 6 airbags en standaard uitschakelbare stabiliteitscontrole) én zuiniger (een testverbruik van 16,4l is bijna de helft van wat we met de vorige STi reden). Allemaal goed nieuws zou je denken. Maar beter is niet altijd leuker. En is zoeken naar de grijns die de vorige generatie op ons gezicht toverde. Alleen als je het instelbare middendifferentieel blokkeert en een onverharde ondergrond opzoekt steekt de oude STi weer de kop op.

De koets van de snelle Subaru is aangedikt volgens het vorm-volgt-functie-principe. En hetzelfde geldt voor het interieur. Daar wordt je op een aangepast instrumentarium, pedaalstel en zitmeubilair getrakteerd. Vooral dat laatste verdient een pluim. Voor het overige is de STi als elke andere vijfdeurs Impreza; homogeen en praktisch.

Geef commentaar
comments by Disqus