De krachtbron van de GTS is grotendeels gelijk aan de achtpitter van de Cayenne S. Maar toch weer niet helemaal. Die laatste levert immers 385pk. De GTS heeft 20 paarden meer, dankzij de introductie van directe benzine-injectie. Dat vermogen komt vrij bij 6.500t/min, 300 omwentelingen hoger dan de piek van de S, en al een forse rotatiesnelheid om een 4,8l dikke achtpitter heen te jagen. Het koppel is voor beide versies gelijk; 500Nm bij 3.500t/min. Bij een identiek gewicht van 2.225kg (de Cayenne is niet bepaald een lichtgewicht) levert dat een marginaal voordeel op. Maar Porsche slaagt er wel in de prestaties te verbeteren. De GTS sprint naar 100km/u in 6,5 tellen. Drie tienden vlotter dan de ‘ordinaire' S. De topsnelheid klimt met 253km/u (onbegrensd) 3 kilometertjes hoger. Door de directe injectie bespaar je bij deellast (dat wil zeggen, als je omzichtig rijdt) een deciliter benzine. Maar met een opgegeven gemiddelde van 13,9l/100km en een testverbruik van meer dan 20l is het duidelijk dat je de deze Cayenne beter niet op je oprijlaan parkeert als je wakker ligt van brandstofprijzen.
Het gros van de Cayennes wordt met een zestrapsautomaat van het Tiptronic-type gesleten. Maar de GTS is daarnaast ook leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Dat maakt deze test extra interessant, en we hebben het de bak en de koppeling dan ook niet makkelijk gemaakt. Bij een zware belasting lijkt die laatste wat slip te vertonen. Ruim binnen tolerantie, terwijl het schakelpatroon, de weerstand en de directheid van de handbak ons eveneens konden overtuigen. De GTS is verschietachtig snel en we hebben tot ons jolijt kunnen vaststellen dat de niet alleen de aandrijflijn, maar ook de remmen de handel goed in bedwang kunnen houden. Maar een atleet kun je dit niet noemen. Deze Porsche kan z'n gewicht niet doen vergeten. Een aan te bevelen optie is Porsche's ophanging met actieve antirolstangen. Niet goedkoop (de pneumatische vering kost u eerst € 2.117,50, het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) nog eens € 3.509, maar wel bijzonder efficiënt. De GTS gaat haast zo strak door de bocht als een Lotus Elise. Dat de koetswerkbewegingen -en heel specifiek de rolneiging- zo sterk beperkt wordt, heeft verassend genoeg weinig invloed op het dempingscomfort. Dat heeft meer te leiden onder de gigantische velgen en laagprofielbanden. De pneumatische ophanging kent verschillende instellingen, maar kleine oneffenheden voelt u hoedanook in uw ruggengraat.