Het was voor Porsche wellicht geen sinecure om de 4,78m lange, 1,92m brede en 1,69m hoge luchtverplaatser een kenmerkend uiterlijk mee te geven. En het merk werd bij de lancering in 2002 dan ook verweten niet op zoek te zijn gegaan naar een eigen identiteit voor de SUV. Het heeft getracht de neus van -destijds- de 996 op een concept te kleven waar het niet thuishoorde. Het clienteel heeft die critikasters echter de mond gesnoerd, want de Cayenne is bijzonder succesvol gebleken. Dat het sportwagenmerk het geld heeft om VW over te nemen is voor een groot deel de verdienste van dit model. Maar versta er nu niet meteen uit dat ondertekende hem zinnenstrelend vindt.
De GTS werd bedacht met elementen die u op de Turbo vindt, al zijn er ook hier weer subtiele verschillen. De dieper uitgesneden bumper en grille zijn net als de spatbordverbreders en zijschorten uitgevoerd in koetswerkkleur. Ze maken het model ook anderhalve centimeter langer dan hierboven omschreven. Achteraan trekken de specifieke uitlaatlijn en de eerder barok vormgegeven dakvleugel de aandacht. De GTS zit wat dieper in de ophanging die met standaard 21-duims velgen wordt afgetopt. Daardoor is hij 3cm lager dan de instap-Cayenne.