De Cayenne werd al in 2002 voorgesteld en moet het al die tijd zonder ingrijpende opfrisbeurt stellen. Er werd enkel wat subtiel aan de koets en het interieur geschaafd. Toch lijkt de dikke SUV de tand des tijds goed te doorstaan. In het interieur zijn het slechts details die z'n leeftijd verraden. Porsche zelf doet er alles aan om de klant te motiveren. Met de regelmaat van de klok brengt het nieuwe versies op de markt. De laatste is deze GTS. In principe is het de Cayenne S, met 4,8l grote V8. Het blok is echter aangepast (met directe benzine-injectie). Het levert 405pk, 20pk meer dan de S, bij een identiek koppel van 500Nm. De vanaf-prijs bedraagt € 79.255. Voor die prijs is de Cayenne aardig, maar zeker niet rijkelijk uitgerust. Aan de binnenzijde, die nog steeds overtuigt met z'n goede zithouding en riant plaatsaanbod (ook in de koffer die liefst 540l kan slikken), wordt je op een leder-alcantara combinatie getrakteerd. Aan de buitenzijde trekt de GTS een minder subtiele kaart. Z'n haast volledig in koetswerkkleur uitgevoerde accenten en 21-duims velgen hinten naar de Turbo die (tot de komst van de Turbo S) het gamma aanvoert.
De prestaties van de S zijn, gezien z'n aanzienlijke gewicht van 2.225kg, bijzonder indrukwekkend. De sprinttijd van 6,5 tellen gooit nog grotere ogen dan de top van 253km/u. En de combinatie met de weinig gevraagde handbediende zesbak is zeer geslaagd. Die schakelt immers strak en vlot, ondanks het geweld dat erop losgelaten wordt. Deze mastodont de zweep geven betaalt u natuurlijk aan de pomp. Als u het gaspedaal regelmatig diep trapt, mag u op 20 liter rekenen. Toch is dit géén atleet. Zelfs niet met de pneumatische ophanging en actieve koppelstangen (beiden opties) die de koets perfect vlak houden. De Cayenne slaagt er niet in z'n omvang en gewicht te doen vergeten. Maar het publiek voor dit product lijkt, het succes ervan indachtig, daar niet wakker van te liggen.