Subaru heeft de 1998cc boxer-diesel gebaseerd op een zescilinder benzine-eenheid en amputeerde twee cilinders. Het blok heeft, zoals eerder gezegd tegengestelde liggende cilinders, wat een unicum is. Daarnaast laat Subaru geen enkele technologie onbenut. De injectie gebeurt vanzelfsprekend rechtstreeks in de cilinders via een dwars boven de motor liggende gemeenschappelijke inspuitbuis (common-rail). De brandstofmengeling en zuurstof in- en uit de cilinders jagen gaat met behulp van vier kleppen en het hele proces wordt door een turbo bespoedigd. Het resultaat is een vermogen van 150pk en een maximumkoppel van 350Nm. Uitstekende, maar geen exceptionele waarden. En omdat een boxermotor van nature soepel en koppelrijk is hadden we op iets meer gehoopt. Maar Subaru speelt wellicht op veilig. Het vermogen is overigens al vanaf 3.600t/min ter beschikking en het koppel bereikt z'n hoogtepunt al bij 1.800t/min. Dat is telkens wat lager dan bij de concurrentie, wat nét dat beetje meer wilskracht toont. De boring en slag van het blog zijn identiek; 86mm. De perfect vierkante motor heeft mede daardoor een bijzonder soepel, zij het weinig uitgesproken karakter. De opbouw van het vermogen en het koppel is ongezien lineair voor een dieselcentrale van deze omvang. Subaru deed niet de inspanning om ook meteen een handgeschakelde zesbak te voorzien. We moeten het met vijf versnellingen stellen. Dat de motor daar het beste van maakt mag blijken uit een sprinttijd van 8,9 tellen en een top van 203km/u. Het valt overigens op dat de motor zich op de snelweg bijzonder in z'n nopjes voelt, waardoor de naald van de snelheidswijzer makkelijk doorslaat naar illegale driecijfercombinaties.
Behalve de hierboven beschreven werkijver en de bewezen robuustheid, hebben boxermotoren nog twee specifieke kenmerken; ze werken trillingsarm en produceren een specifieke klank. Wie van deze diesel op beide vlakken een revelatie verwachtte, zal teleurgesteld zijn. De trillingen worden goed in toom gehouden, maar zijn niet onbestaande. Het verschil is dat de meeste constructeurs hun toevlucht moeten nemen tot een geavanceerde motorophanging en dat Subaru om hetzelfde resultaat te krijgen wat lakser mocht zijn. De klank is apart voor een diesel, met vooral enkele resonantietonen die we eerder met een benzinemotor associëren. Maar het is niet zo dat je niet in de gaten hebt dat het om een diesel gaat. We realiseerden een testverbruik van 7,6l/100km. Dat is -alles in beschouwing genomen- goed. De constructeur geeft weliswaar 5,7l/100km op, wat gezien de permanente vierwielaandrijving uitstekend is. Wij hebben echter regelmatig het uiterste gevergd dus je kan zeker nog een liter afdingen.
De dieselmotor beïnvloed het rijgedrag en karakter van de Legacy nauwelijks. En dat is een goede zaak. Akkoord, aan de geluidsisolatie merk je dat het model niet okselfris meer is. Voor het overige blijft deze gezinswagen zowat de meest miskende uit z'n soort. Het lage zwaartepunt en de permanente vierwielaandrijving stellen het eigenwijze Japanse merk nog steeds in de mogelijkheid om kenmerken te rijmen waar andere constructeurs compromissen moeten sluiten. Zo stuurt de Legacy vlijmscherp en is hij communicatief, speels zelfs, maar tegelijk uitgesproken soepel en comfortabel. Hij schept een rijplezier dat in z'n segment niet of nauwelijks geëvenaard wordt.