Subaru Legacy Boxer Diesel Inleiding

Subaru Legacy Boxer Diesel
Bekijk 26 foto's
Door: BV 22-05-2008

Subaru heeft zichzelf in ons land en grote delen van Europa jarenlang veroordeeld tot een bestaan in de marge. Het ontbreken van een dieselmotor betekent in ons land nu eenmaal dat je amper enkele procenten van de markt kan aanvallen. Subaru was zich daarvan bewust, maar weigerde halstarrig water bij de wijn te doen en elders een dieselmotor aan te kopen. Die zou immers niet perfect passen in de symmetrische aandrijflijn van het Japanse merk en -dus- het weggedrag negatief beïnvloeden. De enige oplossing bestond dus in het ontwikkelen van een dieselmotor volgens het boxerprincipe. Een unicum.

Subaru lepelt de dieselcentrale eerst in de bodemplaat van de Legacy. Nu staat de nieuwe Impreza ook op dat platform, maar die moet nog even wachten. Van de Legacy bestaan drie versies; de vierdeurs Sedan, een break die Touring Wagon heet en een opgehoogde versie die Outback heet. De vanaf-prijs van die varianten bedraagt respectievelijke € 27.990, € 28.990 en € 31.890. Ze zijn telkens in zes versies leverbaar. Dat is veel, maar daar zit Subaru's typisch Japanse optiepolitiek voor iets tussen. De optielijsten zijn immers haast onbestaande, dus je moet het met deze versies stellen. Het onderscheid tussen de verschillende motorversies bestaat ook vaak enkel uit de aanwezigheid van een groot schuifdak, of een navigatiesysteem... Subaru reed ons de Touring Wagon voor in z' meest compleet uitgeruste versie. Daarom tikt die af op € 35.190. Een smak geld, al is de uitrusting bijzonder compleet. Navigatiesysteem met aanraakscherm, vollederen bekleding, snelheidsregelaar, voorruitontdooiing, Xenon koplampen... er blijft bijzonder weinig te wensen over.

De vergelijking maken met de concurrentie is niet steeds even evident. Zo kost een Toyota Avensis diesel € 1840 minder, maar heeft die minder vermogen en mist vierwielaandrijving (toch de essentie van Subaru-rijden). De Passat is bijvoorbeeld wél leverbaar met integraalaandrijving. Vanaf € 27.220, nog steeds € 770 onder de prijs van de Legacy Sedan. Weliswaar eveneens minder vermogend maar mét een zesbak. De Subaru doet het met vijf gangwissels...

Geef commentaar
comments by Disqus