De Legacy van de laatste generatie debuteerde in 2003. Het einde van z'n productcyclus is dus in zicht. De bedenking die we daarbij maken is tweeledig. Enerzijds lijkt dit model, of het nu om de berline of de break gaat, wars van modernistische trekken. Anderzijds valt op dat de proporties van het model bijzonder evenwichtig zijn, waardoor het moeilijk is een leeftijd op het product te kleven. Subaru gaat voor een lijnenspel dat stijlvol is, zonder dat het zichzelf opdringt. Het heeft enkele karaktervolle details die vooral door kenners worden geapprecieerd. Stijlloze deuren bijvoorbeeld. Subaru gebruikt dat al jaren en schijnt geen problemen te hebben om die wind- en waterdicht te krijgen.
De dieselversie is herkenbaar aan de luchthapper op de motorkap. Dat roept meteen herinneringen aan de snelle Impreza's op, al is de opening hier wat stijlvoller geïntegreerd. Het kan ook niet zonder, want de turbo heeft nu eenmaal koellucht nodig. Achteraan monteren de Japanners twee uitlaatsierstukken. En dat mag je in dit geval letterlijk nemen, want ze staan niet eens in verbinding met de uitlaatlijn. Die buigt net ervoor af naar de grond. Voorts onthult enkel een Boxer-diesel-label op de kofferklep dat je met wat bijzonders rondrijdt.