We hebben lang, zéér lang moeten wachten op een dieselmotor bij Subaru. Maar het merk wou z'n lage zwaartepunt en geheel symmetrische aandrijflijn onder géén beding opgeven. De enige oplossing daarvoor was een boxer-dieselmotor bouwen. Dat was nog niet eerder gedaan, maar nu is de centrale er. Ze heeft een inhoud van 2 liter, is goed voor 150pk en 350Nm en is in eerste instantie leverbaar in het ganse Legacy-assortiment (Sedan, Touring Wagon, Outback). Hij is beschikbaar vanaf € 27.990, wat hem niet meteen goedkoop maakt. Zelfs niet als je rekening houdt met de vierwielaandrijving. Maar geef het model daarom niet op. Want het uitgesproken werkwillige en soepele karakter, om van de robuustheid van de boxertechnologie nog maar te zwijgen, verwateren het typische weggedrag van de Legacy niet. Je krijgt dus nog altijd een wagen die uitgesproken strak stuurt, bergen rijplezier schenkt en dat kan combineren met comfort van een zeer goed allooi. Subaru geeft een sprinttijd van 8,9 tellen en een top van 203km/u op bij een gemiddeld verbruik van 5,7l/100km. Dat lijkt weinig te wensen over te laten. We hadden evenwel graag een zesbak gehad want dat is inmiddels de norm in het segment.
De Legacy blijft voor het overige wat hij is; een ruime comfortabele gezinswagen waarop weinig af te dingen valt. De auto heeft een specifiek karakter en zeer weinig gebreken. De decibelinsijpeling verraadt z'n leeftijd, inzittenden achteraan raken moeilijk hun voeten kwijt en als je de topversie neemt, zit de startknop op een onlogische plaats. Dat is het zowat. Er is een tijd geweest dat je Subaru kon aanwrijven z'n inspanningen op vlak van veiligheid louter op een actief weggedrag (dankzij de permanentie vierwielaandrijving) te richten, maar met zes airbags en standaard stabiliteitscontrole is ook dat verleden tijd. Hopelijk verovert de Legacy alsnog de plaats die het op basis van z'n capaciteiten verdient. Subaru probeert die kans alvast de maximaliseren door -eindelijk- een volwaardig dealernet uit te bouwen.