De C5 is standaard uiteraard voorzien van driepuntsgordels op alle zitplaatsen. En de C5 kan tot maximaal 9 airbags dragen, waarvan er 7 standaard zijn. Het gaat dan om frontale, zijdelingse en gordijnexemplaren, aangevuld met een knie-airbag voor de bestuurder. Omdat de stuurnaaf vast zit, moet Citroën (als enige constructeur) geen ronde bestuurdersairbag monteren. Het merk installeert daar ook een plofkussen met een geoptimaliseerde vorm. Dat absorbeert de inpact beter. Twee zijdelingse exemplaren achteraan zijn leverbaar voor een redelijke prijs. Ze kosten niet eens € 700. En in tegenstelling tot de vaak vrekkige Duitsers, laat Citroën u niet bijbetalen voor de vitale ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
Ook op vlak van actieve veiligheid, moet Citroën de Duitsers weinig of niets toegeven. De elektronische regeldoos weet bijna overal een antwoord op. Onder- of overstuur en een noodstop worden door de auto zelf opgevangen, net als tractieverlies. En als je eerder al eens bent ingedommeld achter het stuur, kies dan zeker voor het AFIL-systeem. Dat trilt je wakker als je per ongeluk een witte lijn overschrijdt.