De rijkelijke comfort- en veiligheidsuitrusting maken de C5 flink zwaarder dan z'n voorganger. En dat bleek tijdens de eerste testritten een hinderpaal, zelfs met de 2.7l V6 diesel. Tijdens deze uitgebreide test met de 136pk en 320Nm sterke 2.0 HDi hebben we daar echter weinig last van ondervonden. Misschien waren de motoren van de eerste testexemplaren nog onvoldoende losgereden. De uitstekende loopcultuur van de tweeliter dieselmotor, met een soepel schakelende en correct gespreide zesbak, slankt de C5 als het ware af. Tenminste, als je alleen in de auto zit. Met passagiers en bagage eisten de kilo's onvermijdelijk hun tol. En dat laat zich ook voelen in het verbruik. Het opgegeven gemiddelde bedraagt 7,1l, maar wij hadden er elke 100km minstens 8 nodig, ook als we het rustig aan deden. Al bovenstaande eigenschappen zijn nu eenmaal moeilijk verzoenbaar...
Voor het eerst biedt Citroën de keuze uit een conventionele metalen ophanging of Citroëns Hydractive 3-systeem dat de C6 debuteerde maar daar nog aangevuld is met een variabele demping. Bij de eerste tests bleek de conventionele ophanging een uitzonderlijk comfort en soepelheid te vertonen. Maar het oleopneumatische systeem is met z'n variabele rijhoogte en graduele demping in elk opzicht superieur. De combinatie van stabiliteit en comfort, en het voor het merk zo typische vliegende-tapijtgevoel bij hoge snelheden, kent z'n gelijke niet. Al ondervindt de demping van kleine oneffenheden hinder van de montage van te dikke antirolstangen (die de koet in de bochten vlak houden). Het is daarom zonde (onbegrijpelijk) dat Citroën in België de liefhebbers van deze techniek verplicht tot de aankoop van de duurste (Exclusive) uitvoering. De fabriek bouwt nochtans alle varianten met de gevierde ophanging.
De besturing wordt verzekerd door een hydraulisch bekrachtigd systeem. Dat levert eerder weinig feedback, maar is wel bijzonder nauwkeurig. Het weggedrag van de C5 is overigens zeer correct. Onvoorwaardelijk onderstuurd, dat wel, maar met een grens die zo ver ligt dat weinigen hem ooit (vrijwillig) zullen opzoeken.