Citroën heeft een haat-liefde-verhouding met het C-segment. Het merk probeert immers als decennia een sterke positie in dat bijzonder competitieve marktdeel uit de bouwen. Wijlen de Xantia leek zich nog te veel op een specifiek publiek te richten. De vorige C5 deed beter, maar dat had z'n prijs. Of in de ogen van de consument; een prijsje. De uittredende generatie kon perfect omschreven worden als bijzonder ruim en comfortabel vervoer (met dank aan Citroëns oleo-pneumatische ophanging) maar je kon hem bezwaarlijk een uitgesproken karakter aanwrijven. Dat alles is verleden tijd. De nieuwe C5 verwisselt het geweer van schouder. Deze generatie moet de typische Citroën-kenmerken paren met dynamische looks. Comfort is niet meer het sleutelwoord, er moet ook sprake zijn van rijplezier. Iets wat de vorige C5 als u het ons vraagt ook al bood, maar nu wordt het tenminste in de verf gezet.
Het C5-aanbod wordt uitgemaakt uit drie uitrustingsniveaus. Die luisteren naar de voor de constructeur gebruikelijke benamingen Tentation (de basisuitvoering, al kan je niet meer spreken van een kale versie, alleen een audio-installatie was leuk geweest), VTR (goed uitgerust en met een sportieve toets) en Exclusive (met een rijkelijke uitrusting). Citroën weet dat de verkopen in dit segment, of het nu leasingwagens of particuliere aankopen betreft, nagenoeg uitsluitend door dieselversies uitgemaakt worden. De 1.8i met 125pk die aan een handgeschakelde vijfbak wordt gekoppeld en een 143pk sterke 2.0i zijn dan ook de enige benzinemotoren in het palet. De prijsvork voor deze modellen gaat van € 22.950 tot € 27.950. Dieselen kan met niet minder dan vier dieselmotoren. De 1.6 met 110pk, een 2.0 met 136pk, 2.2 met 163pk en 2.7 V6 met 207 paarden. Enkel de eerste is gekoppeld aan een vijfbak. De andere hebben steeds zes versnellingen. Dieselen kan met de C5 vanaf € 23.950. Wij opteerden voor deze test voor de middenweg, wetende dat 2.7l V6 slechts sporadisch op een leverbon zal prijken. De 2.0 HDi kost in Exclusive-livrei € 30.300. Ons testexemplaar was eveneens voorzien van een pack bescherming (zijdelingse airbags achteraan), een pack concert (een upgrade van de audio-installatie), Xenonverlichting en metaalkleur. Z'n totale kostprijs wordt daardoor met € 3.000 aangedikt.