Om het veiligheidsniveau van de berline aan te kunnen houden, heeft Audi uiteraard extra structurele maatregelen moeten uitdokteren. Onder meer ter hoogte van de B-stijl en de dorpels werd de structuur aangepast. De actieve veiligheidsuitrusting is op het peil van de andere A3's maar omdat het uiteraard onmogelijk is gordijnairbags te integreren, blijft het aantal plofkussens beperkt tot 4; frontale en laterale exemplaren vooraan. De gordels zijn van het driepuntstype op alle vier de beschikbare plaatsen. ISOFIX bevestigingspunten zijn leverbaar, maar Audi is nog steeds niet te beschaamd om extra euro's te laten neertellen voor de bescherming van de allerkleinsten.
De actieve veiligheid wordt door een hele batterij elektronische hulpmiddelen gegarandeerd. Noteer ABS, een remkrachtverdeler, noodremhulp, tractiecontrole en stabiliteitscontrole. De nieuwste vinding is een adaptieve stuurbekrachtiging die zelf correcties doorvoerd. Als je door de staat van het wegdek van je koers zou afwijken bijvoorbeeld. Of wanneer onder-of overstuur optreedt. De ingrepen zijn overigens klein, want het is de autoconstructeurs immers verboden om in te gaan tegen de stuurinput van de bestuurders. Maar als je oplet of een actieve rijstijl hebt, is het wel voelbaar. En rotvervelend. Maar goed, we troosten ons met de wetenschap dat het overgrote deel van de eigenaars er nooit iets van zal merken.